:format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-8080631-1454767394-9964.png.jpg)
Som zástancom názoru,
že z cover artu sa dá vyčítať viac než len názov albumu (názov kapely to
spravidla nie je, čoho príkladom je aj Ekstasis a ich logo, ktoré je
silným hráčom black metalom obľubovanej súťaže Najnečitateľnejší vyhráva). Už z pohľadu na obal som si
hovoril, že toto môže byť práve ten svieži vánok, ktorý poslednou dobou
v black metale tak postrádam.
Opäť recenzujem vec,
o ktorej som jakživ nepočul, ale v tomto prípade sa niet čomu
čudovať, „Wirklichkeitsraster“ je debut, hoci táto nemecká kapela vznikla roku
2010. O samotných hudobníkoch je zúfalo málo informácií, takže sa budem
držať domnienky, že hudobnú minulosť v iných kapelách nemajú. Album vyšiel
pod vydavateľstvom s ľubozvučným menom Geisterasche Organisation, pod
ktorým našiel metal-archives jedine Ekstasis, takže aby som to uzavrel: Je to
obskúrna kapela.
Album začína pomalou,
akustickou gitarovou linkou vyznievajúcou až dramaticky, do ktorej z času
načas udrú bicie, zaznejú distortion gitary a zachrapčí spevák, kým sa to
nerozbehne do plnohodnotného blacku. Rytmy sa v priebehu piesne striedajú
pomerne často a rapídne a pritom, ako pieseň začínala, som mal pocit,
že mi to ubíjalo atmosféru načrtnutú introm, ale človek si na to rýchlo zvykne,
nakoľko sú na tom podobne aj ostatné skladby. Ako som už načrtol, rytmy na
celom albume sa značne menia, často sa striedajú s tichšími, akustickými
pasážami doplnenými šeptom. Je tam určitá snaha o vytvorenie atmosféry,
ale vo všeobecnosti platí, že sa jedná o celkom melodickú odnož black
metalu.
Celkovo je album
jednohubka, päť piesní dokopy vytvorí 29 a pol minúty hudby, ale je to
prinajmenšom svižné, radšej to spraviť krátke a „vecné“, ako zbytočne desať
minút naťahovať tie isté nápady dookola. A počúva sa to dobre, piesne majú
svoju tvár a sú dobre pamätateľné, každá má niečo, podľa čoho ju
rozpoznať, aj keď po treťom-štvrtom vypočutí už poslucháč začína chápať schému
tvorby a vie určiť, kedy príde tichšia pasáž a čo bude po nej nasledovať.
Ale na nápady „Wirklichkeitsraster“ chudobný nie je – napadá ma úvod skladby
„Farbenblind“, ktorý mi svojim depressive rockovým rytmom a akustickou
gitarou ihneď pripomenul Lifelover.
Čo je rozhodne nutné
pochváliť je artwork, čo naznačuje aj cover (mimochodom s albumom človek
získa aj kus puzzle skladačky). V booklete sú napísané všetky texty
a každá pieseň má svoj obrázok, ktorý by mal odpovedať hudbe
a kontextu danej piesne. Spôsob, aký grafik zvolil – obrázky vyzerajú ako
maľované vodovými farbami, abstraktne, izolovane a miestami trochu
chaoticky – skutočne sedí s lyrickou tématikou, ktorá sa zaoberá duševnými
poruchami, úzkosťou a podobným javom. Hudba tomu ale až tak neodpovedá:
popravde, niektoré melódie vyznievajú až veselo (teraz nehovorím
o depressive rockových lifeloverovských pasážach, ktoré implikujú skôr
úsmev cez slzy), napríklad v skladbe „Gedankenort“ sa v jednej časti
zapoja klávesy a hrajú až infantilnú melódiu, čo možno bol aj zámer.
Dojmy z
„Wirklichkeitsraster“ sú rozpačité.
Pokiaľ sa človek, ktorý si chce pustiť black metal, rozhoduje na základe toho,
či chce niečo jednoduché, agresívne na vybúrenie, alebo niečo komplexnejšie na
premýšľanie, v tom prípade Ekstasis nie je ani ryba ani rak. Spočiatku som
mal pocit, že sa bude jednať o akúsi blackmetalovú abomináciu, ale realita
je taká, že to nie je nejak enormne atypický black metal a určitá miera
„iných“ prvkov v hudbe tento fakt nezmení. Možno ich záujem spočíva
v tom, že maľujú pomerne ortodoxný black metal neortodoxnou farbou
a možno len balansujú na tejto hranici, neviem, ale faktom ostáva, že sa
Ekstasis ešte musí rozohrať, cítiť z toho, že je to prvotina, no rozhodne
ma zaujímajú ich kroky v budúcnosti, pretože smer, ktorým sa potenciálne
môžu ubrať prisľubuje originalitu.
Napísal: B.
Hodnotenie: Nadpriemer
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára