sobota 28. mája 2016

Rozhovor - Parom (28.5. 2016)


Na scéne sa objavila nová pagan/folk metalová kapela a jej prvý rozhovor predstavujeme na Bese. Otázky nielen o hudbe, ale aj o slovanskom pohanstve kládol S.


Zdravím Parom. Ste v podstate nová kapela na scéne a vaším žánrom je pagan/folk metal, čo v poslednej dobe nie je veľmi preferovaná záležitosť. (Mám dojem, že tie roky, kedy zažíval podstatný rozvoj sú za nami.) Síce nová kapela, no zložená už zo skúsených hudobníkov a každý z vás účinkoval v nejakej kapele či projekte. Povedzte nám teda ako ste sa dopracovali k tejto zostave  a čo bolo hlavným spúšťačom, že ste práve v takejto zostave.

Reborn: Buď pozdravený! Kapela Parom je pomerne čerstvá, vznikla v roku 2015. Pôvodne som chcel, aby nešlo o novú kapelu, ale o pokračovanie folk metalovej kapely Brotherhood s novými členmi, no nápad sa nepodaril. Nakoniec sme sa všetci zhodli na tom, že vytvoríme novú kapelu s názvom Parom. Aby som trochu zhrnul našu zostavu: Ja pôsobím i mimo Parom aj vo svojom sólovom projekte Reborn už od roku 2006 a tiež som účinkoval v spomenutej kapele Brotherhood. basák Milo (Ježíš) a gitarista Peťo účinkovali v kapele Prarod. Harmonikár Noro hrával v tiež známej kapele Hromovlad z folk metalovej vetvy. Jakub (Hromoslav) spieval a hral na flautu v kapele Mocnogor). Ostatní členovia majú taktiež pestrejšiu hudobnú minulosť. Čiže dá sa povedať že väčšina z nás má rada tvrdšiu hudbu s melodickými prvkami spestrenú živými tradičnými nástrojmi.        


Na vašej bandzone stránke už môžeme počuť niekoľko skladieb, vyzerá to, že do tvorivého procesu ste sa pustili s nadšením. Kto je hlavným tvorcom hudby, poprípade ako vyzerá váš kompozičný proces?

Hromoslav: No, ja sa moc do tvorivého procesu nezapájam, preto aspoň odpoviem na otázku. Drvivú väčšinu hudby dáva dokopy Reborn. Na začiatku Reborn napíše text, zloží štruktúru hudby na hrubo, Ježiš s Peťom  dotvoria gitarové pasáže. Ďuro (husle), Noro (harmonika) a ja (flauta) väčšinou dostaneme hotové pasáže, ktoré zahráme. Otec mi vždy vravel, že najľahšie je riadiť sa heslom: „Každý spraví niečo, ja nič a už je to!“. Plánujem sa ale polepšiť a vtlačiť do našej hudby i niečo svoje. Rebornovi dali bohovia veľký talent a som rád, že sa môžem zúčastňovať a pozorovať proces tvorby. Chcel by som mu aj poďakovať za more práce, ktoré robí pre kapelu. 


Myslím, že čo je Parom, nikomu netreba vysvetľovať. Prečo práve tento názov, slovanského hromovládcu? Čím je pre vás inšpiratívny a aký je váš vzťah k slovanskej rodnej viere? Viem, že práve Hromoslav je členom občiny Dažbogovi Vnuci, čo ostatní?

Reborn: Ako som už spomenul, chcel som pokračovanie kapely Brotherhood, kde je aj v textoch velebený práve hromovládca Parom / Perún. Perún je boh vojny, hromov a bleskov a preto názov hovorí za všetko. Texty sú predovšetkým s bojovým nádychom. Ja osobne nerozdeľujem Perunizmus, alebo Wotanizmus. Pre mňa je to to isté. Je to všetko z jednej árijskej kultúry - našej kultúry. Mojim hlavným bohom je Perún, to je jeden z dôvodov, prečo jeho meno velebím v textoch. Okrem Hromoslava nie je nik z nás členom žiadnej skupiny.


Na vašom facebooku je napísané mesto: Dubnica nad Váhom. Prvé čo ma napadne je teda rieka Váh. Aký vzťah k tejto rieke? V slovenských dejinách, hlavne v literatúre rezonuje naša najdlhšia rieka veľmi silno.  A celkovo ako vnímate takzvaný lokálny patriotizmus a región kde ste sa narodili či žijete?

Reborn: Mesto Dubnica nad Váhom je mesto, kde sa zrodila kapela Parom. Každý z nás pochádza z iného mesta, ale dá sa povedať že Dubnica je také naše spoločné centrum. Zrejme by bolo zbytočné rozpisovať o rieke bájky. Rieka je v žalostnom stave aspoň čo možno vidieť práve v Dubnici, to by bola zas ale iná téma. Osobne mám rád rieku Vlára ktorá tečie cez Horné Srnie, k tej ma viažu silné spomienky.

Hromoslav: Pre mňa má Váh veľký význam. Celý život žijem na Považí, nikdy som sa bydliskom nevzdialil z povodia Váhu. V mojich očiach je to i spojnica medzi členmi kapely. Každý člen kapely totiž žije v povodí rieky. Spája Žilinu, Dubnicu, Madunice i Hlohovec. Môžeme si posielať správy vo fľaši. Pre mňa je Váh i dosť inšpiratívny.   


Nadväzujúc na predchádzajúcu otázku, nedá sa mi opomenúť texty. Tie vaše sú všeobecnejšie a v jednoduché, odkazujú na starú vieru predkov, či našu otčinu, možno trošku klišé o udatnosti Slovanov a podobne. Nepremýšľali ste práve napríklad o textoch, ktoré sa viažu ku ešte konkrétnejším témam, či už udalostiam z našich dejín alebo inšpirácia z literatúry?

Reborn: Určite zvažoval. No momentálne sa držím textov svojho zaužívaného druhu. Zatiaľ píšem všetky texty sám bez čerpania literárnych diel. Čerpám predovšetkým z mojej fantázie, ktorá by sa samozrejme nemala rozchádzať z históriou.

Hromoslav: Mne sa naše texty páčia práve pre ich jednoduchosť a ľahkú zapamätateľnosť. Inšpirujeme sa ľudovou hudbou, práve preto sa mi páči ich ľudovosť. Vryjú sa do pamäte a človek si ich pohmkáva aj podvedome. Teda aspoň ja. Určite, ale v budúcnosti budú texty rôznorodejšie. Ale ich jednoduchosť a ľudovú poéziu si určite ponechajú.    



Hromoslav mám na teba ešte jednu otázku ohľadom textovej a tematickej náplne. Viem, že vaša občina Dažbogovi vnuci sa aj oficiálne dištancovala od súčasného vzostupu sektárskeho prúdu slovansko-árijských véd. Vo vašej hudbe tieto nezmysly pravdepodobne nemajú miesto, ako sa však pozeráš na celkovú situáciu na Slovensku? Prečo sa práve ľudia hromadne dostávajú k tomuto fenoménu, ktorí vrhá zlé svetlo na slovanské rodnoverie?

Na túto otázku je ťažko odpovedať v krátkosti. V prvom rade by som chcel povedať, že tieto riadky odzrkadľujú čisto môj názor a nie názor kapely. V zásade som slobodomyseľný človek a myslím, že každý má právo vyznávať takú vieru, akú uzná za vhodné. Keď niekto chce veriť zmiešanine sci-fi, neoboľševizmu, putinofilstva, konšpiračných teórií, pokrútenej histórie a akéhosi spotvoreného panslavizmu, tak nech sa páči. Je ale rozdiel medzi vierou a sektárskym učením. Otázka ale skôr je, prečo sú ľudia náchylní veriť niečomu takému. Túto otázku nemôžeme len tak ľahko zodpovedať konštatovaním o nízkej inteligencii, či o liečení komplexov menejcennosti. Drvivá väčšina ľudí bohomžiaľ vidí svet čiernobielo. Ľudia na Slovensku sú veľmi frustrovaní a znechutení západným liberalizmom a to vo všetkých rovinách. Či už v rovine spoločenskej, ekonomickej i politickej. Neveria už médiám, pretože sa veľa krát ukázalo, že médiá klamú. Preto takíto frustrovaní ľudia začali hľadať niekde pravdu. Hľadali ju najmä v alternatívnych médiách, knihách, či alternatívnych weboch. A tam ju podľa nich aj našli. Na stránkach slovansko-árijských véd. Nemyslím tým len jednu stránku, ale celú sieť webov o celosvetovej konšpirácii voči Slovanom, stránok o tom, ako slovanské národy oslobodila hrdinská sovietska armáda na čele s ochrancom Slovanov – Stalinom a jeho nasledovníkom, Vladimírom Putinom. Alternatívne weby spôsobili taký chaos, že už nik nevie, čo je skutočná pravda. Najdôležitejšia otázka ale je, že prečo na internete našli nezmysly a nenašli skutočnú pravdu? Konšpirátori a spisovatelia sci-fi publikujú, vysvetľujú, sú aktívni. A my, ľudia, čo vidia svet reálne? My sme ticho a rozčuľujeme sa nad tým, že ľudia venujú svoju priazeň nezmyslom. Naša pravda je malým zrnkom v kope pliev. Ak by to ale bolo naopak a nezmysly by boli iba jednou plevou v kope zŕn, ľudia by si túto plevu ani nevšimli, prinajlepšom by ju z tejto kôpky odfúkli. To je taký môj malý odkaz kolegom rodnovercom.


Museli sme sa dostať k tejto otázke a teda priamo na vás, čo bude zaujímať mnoho ľudí. Kedy plánujete vydať váš u prvú nahrávku? Pôjde o demo, EP alebo rovno full album? Budete nahrávať v nejakom štúdiu alebo len svojpomocne?

Reborn: Zatiaľ máme nahraté štyri skladby, ktoré sú zverejnené na youtube – Zem Slovenov, Pieseň slávy a skladby s oficiálnym videom Duch pohanskýNa bojovom poli. Autorom videa je projekt Slobodné média. Pracuje sa na ďalších skladbách. Vydavateľ by mal byť Murderous Production, s ktorým mám osobne pozitívnu skúsenosť pri vydávaní spomenutého diela Brotherhood. Nahrávame v profesionálnom štúdiu v Trenčíne. Určite ale album uzrie svetlo sveta v lete 2016.

Hromoslav: Ja len skromne a objektívne poznamenám, že náš album bude totálna pecka! ;) Naši fanúšikovia sa majú na čo tešiť.


Hudba zo zatiaľ dostupných nahrávok je jednoduchá a chytľavá. Nebojíte sa, že časom dojdú nápady a začnete sa opakovať, čo je základný kameň úrazu všetkých západných folk metalových kapiel, ale aj prípad poklesu kvality u kapiel ako sú Arkona alebo Korpiklaani (kde prvé albumy boli skutočne kvalitné)?

Reborn: Osobne si myslím že toto u nás nehrozí. Ľudia čo poznajú moju tvorbu z Reborn vedia, že každý album je dosť odlišný, čo môže byť aj na úkor poslucháča, no ja osobne rád v hudbe experimentujem a rád tvorím niečo nové a odlišné. Či už je Parom pre niekoho dobrý alebo nie, môže to mať za následok práve to že si ideme žánrovo svojou cestou. Skladieb budeme robiť tiež menej, keďže pre mňa je dôležitá kvalita skladieb a nie kvantita. Určite sa budeme snažiť, aby kapela Parom priniesla vždy niečo nové a originálne. 

Hromoslav: Každá kapela dúfa, že jej sa niečo podobné nestane. My dúfame tiež. My sme si už na začiatku povedali, že v hudobnom priestore sa budeme pohybovať slobodne, nebudeme dodržiavať nejaké dogmy, či škatuľky. Nebudeme vytvárať hudbu ako produkt na predaj, budeme tvoriť tak, aby odzrkadľovala to, čím sme, čo cítime. Určite sa nebudeme báť experimentovať a vkročiť na dosiaľ nepoznané bojiská. Ak bohovia dajú, tento osud nás nepostretne.

 
Čo koncerty? Z fotiek je vidno, že ste v plnej koncertnej zostave, neplánujete nejaké živé vystúpenie? Predsa len nebol by to váš prvý koncert a už máte za sebou čosi odohrané.

Reborn: Koncerty určite máme v pláne. Zatiaľ však nie je dostatočný počet skladieb. Pri priazni bohov sa snáď podarí prvý koncert na krst debutového albumu. V Reborn mi tiež hosťujú basák a gitarista z Paromu takže máme to celkom dosť prepojené a spoločne máme za sebou dáke tie koncerty.


S tým súvisí aj slovenská scéna a koncerty na Slovensku. Ako sa pozeráte na ich vývoj? Predsa len zanikla Perunica Fest, ktorú ste predpokladám určite navštívili a aj Mater Slavorum..

Hromoslav: Na tieto festy som chodil veľmi rád. Je veľká škoda, že zanikli. Štafetu ale prevzala tvoja Noc Besov a myslím, že si dôstojným a v mnohom i lepším nasledovníkom spomenutých dvoch festivalov. Tieto festy vznikli v dobe, kedy pagan a folk metal zažíval svoj veľký boom. V dnešnej dobe je ale fanúšikov menej, ale i mnohé kapely už nehrajú. Dá sa povedať, že je to možno i dobre, lebo keď sa niečo stane trendovým, nemá to už šťavu. Myslím skôr fanúšikov. Teraz je situácia podľa mňa taká, že nejakí fanúšikovia ešte ostali, no kapely akosi absentujú. Preto sa možno staneme výplňou prázdneho miesta.


Pri domácej scéne ešte ostaneme. Čo ostatné slovenské kapely, ktoré sa venujú pohanstvu vo svojej tématike... mnoho z nich už nefunguje alebo sú neaktívne... Ktoré z domácich kapiel máte rade, či aktívne počúvate?

Reborn: Z folku to je určite Žiarislav a Bytosti, čo myslím že môžeme zaradiť. Ak by šlo o niečo z B.M., bola by to kapela Adultery. České a moravské kapely považujem taktiež za domáce kapely.  

Hromoslav: Ja mám najradšej slovenské legendy ako Hromovlad, Immortal hammer, Korium, Algor. Tieto kapely som počúval od začiatku a stále sa k nim vraciam. Najmä Algor je mojou srdcovou záležitosťou. Prvý album sa mi doslova vryl do mozgu a druhý album ma uchvátil svojou atmosférou. Algor je podľa mňa najlepšou metalovou kapelou na Slovensku. Veľmi rád mám i kapely ako Krajiny hmly, Prarod, Sirin. Nové kapely ma väčšinou moc neoslovia. A zvykol som si počúvať i veľa inej hudby ako je metal.


Myslím, že na kapely ako Hromovlad, Slavigrom, Sirin alebo Ancestral Volkhves a Algor nezabuddne nikto zo slovenskej scény, boli to akési piliere, ktoré formovali mnohých pohanov/rodnovercov, ktorý sa ku svojej životnej filozofii dostali skrz hudbu. Myslíte, že ešte príde znova taký záujem a vlna, ktoré obnovia záujem a pestrejšiu koncertnú činnosť na Slovensku?

Reborn: Osud v runách sa nedá urýchliť. My však veríme, že kapela Parom prispeje k tomu svojou aktivitou  na pódiu i v tvorbe. Perún nám pomáhaj

Vaše posledné slová Besu a čitateľom.

Reborn:  Ďakujeme za otázky.  Prajeme priazeň Bohov.
Slava bohom, sláva predkom...

Hromoslav: Besu želám hlavne to, nech je o čom písať. Bohovia s vami a zlé preč!


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára