Začiatkom decembra
prišiel z Nemecka podozrivý balík od pre mňa neznámeho vydavateľstva nazvaného
poeticky Nihilistische KlangKunst. Okrem iných kompromitujúcich materiálov
obsahoval album nemeckej kapely Kerker nazvaný Ban All Lights. Podtitulom albumu
je „Pradávna tragédia v troch dejstvách“. To znelo ako zaujímavý koncept,
a tak som sa hneď na úvod pozrel na textovú stránku vydania. Tá pojednáva
takým fantazijným o úpadku a zániku civilizácie. V textoch sa
nám miešajú postavy z gréckej a rímskej mytológie, fenické mesto
Tyros, Ľadová kráľovná a synovia ľadu. Neviem či to čitateľovi tejto
recenzie dáva zmysel, ale jej autor z toho nezmúdrel. Veru nie som veľkým
fanúšikom intergalaktického miešania rôznych námetov do guľáša v štýle
amerických komiksov. Nechajme teda texty textami a poďme sa pozrieť na to
podstatnejšie.
A hudba mi teda dáva
zmysel oveľa viac. Podľa názvu a vizuálu s Tancom smrti som očakával
čosi podstatne teatrálnejšie, možno nejaký pokus zmiešať Urfaust
s avantgardou. Namiesto toho tu máme mrazivý black metal severského
razenia s rezavými gitarami nad burácajúcimi bicími. Najlepším prirovnaním
by boli quebecké kapely variácie zo škandinávskych prímesí ako Frozen Shadows,
ale predovšetkým moji obľúbenci Sorcier des Glaces. Na tých sa muzika Kerkeru
podobá práve tými ostrými gitarami nad hrmotom bicích aj chrapľavým vokálom,
ale predovšetkým dlhšími, ťahavými gitarovými melódiami. Tie zvýrazňuje
melodická sólová gitara. A zvýrazňuje ich skutočne efektívne. Toto je
presne typ black metalu, ktorý sa momentálne príliš nehráva, ale ktorý mňa
chytá za srdce.
Zvuku albumu dominuje
práve táto sólová gitara a bicie, ktoré sú možno na tento typ blacku až
nezvykle vysoko v mixe. Vďaka svojmu veľmi dobre spravenému prirodzenému
zvuku však táto charakteristika albumu skôr prospieva, ako by mu škodila, čo sa
často stáva s natriggrovanou zostavou. Basa tam niekde v pozadí duní,
ale aj po pridaní basov som nezaznamenal nič podstatnejšie. Basa tak ostáva len
podporným nástrojom. V skladbách sa občas objavujú akustické gitary,
piano, klávesy a orchestrácie. Sú využité s mierou, keď podčiarkujú hlavné
melódie, a preto ich znova vnímam pozitívne.
Skladby sú skôr kratšie,
od tých len málo presahujúcich tri minúty až po tie najdlhšie, ktoré sa veľmi neprehopnú
cez päť minút. Album trvá celkovo len nejakých 35 minút a pri úplnej
absencii hluchých pasáží či hudobnej vaty absolútne nedá poslucháčovi šancu
nudiť.
Aby som prešiel
k záverečnému hodnoteniu, tak poviem, že okrem čudnej textovej náplne, ma
Kerker presvedčili na všetkých poliach. Album pre mňa donedávna absolútne
neznámej kapely sa stal dosiaľ najlepšou vecou, ktorú som mal po návrate Besu
príležitosť recenzovať. Podobnosť so Sorcier des Glaces mi vôbec nevadí,
pretože Kerker nie sú žiadnym bezduchým klonom a dokážu byť dostatočne
presvedčiví, keď prinášajú silné melódie v dobre skomponovaných
skladbách. Ak ste fanúšikom melodicky poňatého seversky
znejúceho black metalu, tak vám Ban All Lights vrelo odporúčam
Hodnotenie: Výborné
Napísal: N. K.H.
Napísal: N. K.H.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára