Slovenská pagan black metalová kapela Krajiny Hmly je na scéne krátku dobu, ale podarilo sa im vydať debutový album v zahraničnom labely a ich hudba má svoju úroveň. Viac vám v rozhovore povie jeden z hlavných protagonistov Namtar.
Zdar Namtar! Čoskoro sa blíži čas
najdlhších letných dní a slnovrat. Ako tráviš dni a týždne tohto
ročného obdobia?
(N)
Zdravím! Ako to už býva, predovšetkým pracovne s tým, že sa snažím aspoň
časť svojich voľných dní tráviť na horách. Kapela mala posledné týždne menej
aktívne obdobie, keď som sa aj venoval skôr nehudobným záujmom. Pomaly však
pracujeme aj na nasledujúcom materiáli.
Cover art vášho debutového albumu
nesie podobizeň pani smrti a vládkyne zimy z mýtov našich predkov –
Wolkogniv (Folkingrimm art) odviedol skutočne výbornú prácu. Myslím, že je na mieste povedať
niečo o debutovom albume. Ako ste spokojní s doterajšími ohlasmi?
Album
bol venovaný smrti a jej významu v našich životoch. Album bol značne
osobný, keď Samošovi počas práce na ňom umrel otec. Zároveň to bol pre nás
oboch čas, keď sa v našich životoch odohrali veľké zmeny, a my sme
museli nechať mnohé veci „umrieť“. Prišiel čas prehodnotiť svoje životy
a ich smerovanie i to, čo pre nás znamenajú ľudia okolo nás.
Ohlasy
boli predovšetkým pozitívne a zaznamenal som aj nejakú konštruktívnu
kritiku. Snáď som ich očakával viac, ale s ohľadom na to, koľko albumov
vychádza, bol ich počet asi primeraný pre debutový album neznámej kapely.
Do vzdialených
pustín ma odvliekol preradný sen
Kde vzalo sa
toľko smútku v mojej duši?
Celú myseľ mi
v chvíli pohltil neznámy tieň.
A hoc nehmotný
teraz celou silou do mňa búši.
Či našiel som, čo hľadal som, či minul som sa
cieľa?
Tá myšlienka ma
trápi a srdce v smútku zviera
Či osudom je
priepasť, čo v sebe som si nosil?
Len veľa
prázdnych slov a málo v skutkoch cnosti.
Samos:
Ďakujem za pochvalu! Na grafike albumu
som pracoval dlhú dobu a neustále sa vracal k námetom
a doťahoval do maxima ako sa len dalo. Predsa len išlo o debut album,
ktorý sa mi v priebehu tvorby stal osobnejším stratou môjho otca. Som rád,
že sme sa chytili práve tohto konceptu a tým pádom dali debutovému album ucelený
príbeh, ktorý predstavuje púť zosnulého Návom, ktorého sa stáva súčasťou.
Každá z piesní predstavuje etapu púte končiacou zároveň začínajúcou sa
práve stretnutím s Moranou, ktorá ho privíta do svojho náručia a nového
domova. O nový začiatok a dlhú cestu pustinou sa delí so svetom
živých:
Po dlhej púti ,
ktorá však nekončí,
podelím sa so
svetom o poznanie a múdrosť.
Spomienky v ohni
horia, plamene svoje chrlia,
k lonu mojej
nekonečne - kvitnúcej mysle.
Tak ako spomína Namtar, väčšinou sme sa stretli s pozitívnymi odozvami a z konštruktívnej kritiky si potom berieme ponaučenie pre ďalšiu tvorbu.
Album „Na konci ciest“ vyšiel pod
zahraničným vydavateľstvom Echoes of Koliba a Art Of the Night. Ako ste
boli spokojní so spoluprácou? Mimochodom, je dnes náročné nájsť vydavateľa pre
slovenskú pagan/black metalovú kapelu?
(N)
Hľadanie nám trvalo nejaký čas a myslím si, že zohnať vydavateľa nebolo až
také ľahké. Navyše sme aj my mali nejaké predstavy a očakávania napríklad
ohľadom kvality vydania. Za kvalitou svojej práce sme si stáli a bolo by
pre nás čudné vzdať sa týchto očakávaní. Musím povedať, že dve spomínané poľské
vydavateľstvá ich splnili a spolupráca s nimi bola na vysokej úrovni
vrátane dobrej komunikácie z ich strany.
Keď poviem slová pohanstvo, black
metal a ľudová kultúra, čo sa ti ako prvé vybaví v mysli? Prečo si
myslíš, že tieto fenomény si našli cestu v black metalovej hudbe
a ako sa pozeráš na folklórne prvky v tomto žánri?
(N)
Všetky tieto veci sú nejakým spôsobom súčasťou môjho života. Black
metal alebo minimálne jeho časť je od svojich začiatkov spojený s návratmi
do temnej zabudnutej histórie a istým antimodernizmom. Nie je preto čudo,
že sa ľudia pri hľadaní inšpirácie v black metalovej hudbe vracajú aj
k svojim koreňom. Podľa mňa je zároveň umeleckou výzvou využiť tieto prvky
tak, aby ich zapojenie bolo logické a nevyznelo gýčovo alebo
prvoplánovo.
Tam cez dlhú
chvíľu mi navŕšia mohylu.
Kiež na nej
porastie len bodliak a chrastie.
Nech na to
bodliačie šumné dievča plače.
Pohanstvo je pre
mnohých z nás akýmsi vyjadrením fungovania sveta skrz mytologické
koncepty. Mnoho ľudí však pri tejto ceste buď zlyhá a nevystačí si s ňou
(alebo so sebou samým) alebo sa jedná iba o pózu. Myslíš, že je to akýmsi
fenoménom ducha „železného veku“?
(N)
Pre nejakých ľudí sú názory a ideály iba akési mimikry, vďaka ktorým sa
prispôsobujú a získavajú výhody, vyberajú si ich podľa aktuálnej módy. Iní
podľa všetkého očakávajú (aj) od pohanstva nemožné, že ich vnútorne zmení,
premení ich životy, no a podľa možnosti hneď. To však nedokáže urobiť
sebelepší svetonázor či náboženstvo. Posledným potom pohanstvo naozaj
nevyhovuje, nespĺňa ich očakávania, tak sa posunú ďalej.
Nemyslím
si, že je to fenoménom dnešnej doby, ale ľudia sú dnes určite náchylnejší meniť
jeden výrobok za druhý, neustále hľadať niečo lepšie, výkonnejšie, módnejšie,
takže sa ten trend asi zvýšil.
V textoch
sa okrem mytologickej a prírodnej tematiky dotýkate okrajovo aj obdobia
slovenského národného obrodenia. Myslím, že bystrým ľudom táto spojitosť dôjde,
ale v slovenskej pagan/black metalovej scéne sa okrem vás
a Evil/Skaza toho moc kapely ešte nedotkli. Aký je tvoj vzťah
a pohľad na toto obdobie z historického či literárneho hľadiska, ale
aj ako zrkadlo pre dnešné časy?
(N)
Mne je osobne blízka postava Janka Kráľa so svojou rebéliou a tuláctvom,
preto sme už v minulosti použili časť jeho básne v texte piesne
Plameň už tíchne. Je už skomponovaná nová pieseň, ktorej text je kompletne
tvorený výňatkami z dvoch ďalších jeho básní. Čo mi imponuje je ochota
riskovať svoj život a postaviť sa voči pociťovanej nespravodlivosti
a pri hľadaní duševnej slobody zájsť až tak ďaleko, že sa človek vo
fyzickom svete stane väzňom. Ostatne, parafrázoval som aj iného (neslovenského)
romantického básnika, ktorý vo svojej básni vyjadril podobné pocity
a určite siahnem aj po ďalších prameňoch. Tie si ale nateraz nechám pre
seba.
Čo teda KrajinyHmly a koncerty? Viem, že oficiálni členovia ste dvaja no v poslednej
dobe sa vám vraj niekto priplietol do zostavy...
(N)
Aby som to trochu poopravil – jadro kapely, ktoré tvorí základnú víziu naozaj
tvoria dvaja členovia. K oficiálnym členom však určite patria aj tí, ktorí
sa podieľajú na nahrávkach, a to zvlášť platí pre Svarthena a X.C.M.,
ktorí významne prispeli k finálnemu vyzneniu albumu.
V zimných
mesiacoch sme začali skúšať so živým bubeníkom. Ide o človeka, ktorý sa
v kruhoch slovenského black metalu už pohybuje nejaký ten mesiac. Priplietli
sa však nejaké aj technické problémy, tak sa potom istý čas nič nedialo. Teraz
by sme sa mali zas vrátiť do skúšobne a pracovať na novej nahrávke.
A vo vyhliadke je pravdepodobne aj nový gitarista. Čas ukáže, kam sa
pohneme.
Nad
koncertmi už nejaký čas rozmýšľame, ale všetko sa uvidí v budúcnosti. Ak
zahráme koncerty, tak nech to bude stáť za to. Nech to prípadné vystúpenie nie
je len tak polovičato naskúšané a odfláknuté.
Koncertne si ty
pôsobil v dvoch kapelách – Aeon Winds a Imperium. Ako sa
s odstupom času pozeráš na nahrávky, ktoré tieto kapely posledne nahrali?
(N)
Oba sú to dosť odlišné prípady. V prípade Imperia som stál za impulzom,
ktorý prispel k vzniku kapely. Po debutový album som sa významne podieľal
na skladaní hudby a textovej stránke. Momentálne posledné EP, ktoré
vzniklo celé už po mojom odchode, je teda hudobne úplne odlišné ako predošlé
nahrávky. Počul som aktuálny materiál a myslím si, že mnohým ľuďom vyrazí
dych.
V Aeon
Winds som bol pôvodne len koncertný člen, až neskôr som sa do menšej miery
podieľal na textoch i hudobnej stránke. Kapela tak po mojom odchode nezmenila
významnejšie hudobné smerovanie. Počul som čo-to z aktuálne pripravovaného
albumu a myslím si, že AW urobili veľký krok k profesionálnej
produkcii. Ozaj, na albume sa objaví aj jediná pieseň, ktorú som v kapele
spoluskomponoval.
Tam, kde len
vietor a hviezdy vedia cestu.
Do tieňa skál,
čo týčia sa nad čierny les.
Len bolesť
a nenávisť prežívajú večnú.
Hľadajú únik vo
víchre a hmle.
(Imperium –
Mohyly)
Po hudobnej
stránke je vaša plnehrajúca prvotina na vysokej úrovni a asi všetkým je
hneď jasné, že za debutom sa neskrýva začiatočnícka odvaha tvoriť. Ako sleduješ
svoj vlastný vývoj od pôsobenia v Imperiu až ku Krajinám Hmly čo všetko sa
vlastne zmenilo?
(N) Ako začiatočnícku odvahu možno charakterizovať
počiatky v kapele Imperium. Aj tam sme však už mali nejaké predstavy
a ciele, takže sme nepatrili k typu kapiel, kde je cieľom si ísť len
tak nezáväzne zabrnkať do skúšobne a to využiť ako zásterku pre nejaké iné
radovánky. Bolo to zaujímavé obdobie, kde sme sa hudobnícky a osobnostne
formovali i v podobe rôzych výstrelkov, vyhraňovania sa voči iným
a hľadania hraníc. Navyše sa domnievam, že sa za album „Tam, kde len
vietor...“ nemusíme hanbiť. Odišiel som
z kapely v bode, keď sa album dokončoval, a zároveň bol do istej
miery pripravený nový materiál. Zároveň však osobné vzťahy v kapele
škrípali a hudobné i nehudobné priority a predstavy o budúcnosti
jednotlivých členov sa začali dosť výrazne rozchádzať.
Pôsobenie v Aeon Winds bolo odlišné, zostavu
tvorili oveľa lepší hudobníci a kládol sa väčší dôraz na živé vystúpenia.
Inštrumentálne som sa v kapele logicky dosť zlepšil a to mi zároveň
pomohlo začať pracovať na Krajinách ako na novom vlastnom projekte.
V Imperiu i Aeon Winds som spolupracoval s druhými gitaristmi,
v Krajinách som sa musel naučiť skladať jadro hudby sám, spoliehať sa na
druhých oveľa menej. Na druhej strane to bolo aj dosť oslobodzujúce. Začal som
pracovať s víziou, ktorú som mal – skladateľsky náročnejšími skladbami
a textami odlišnou textovou náplňou. Chcel som dostať to, čo sa mi páčilo na
ľudových baladách, do black metalu. Tie sú smutne ladené, často končia smrťou,
ale je v nich nejaká gradácia, prelínanie motívov od lásky cez sex,
prírodu, násilie, veselosť až po opilectvo. S nahraním dema sa Krajiny
stali mojou hudobnou prioritou a navyše som sa pracovne odsťahoval mimo
západné Slovensko, tak som sa logicky rozlúčil aj s pôsobením v Aeon
Winds.
Myslím si, že ďalším veľkým míľnikom bolo práve
nahrávanie albumu. Tam sme si latku znova posunuli vyššie s tým, že sme sa
rozhodli pre koncepčný album. Po všetkých stránkach je to na vyššej úrovni ako
všetko, čo som dosiaľ urobil a to platí aj pre grafickú stránku od
Wolkogniva. Zároveň sme si uvedomili, kde sa do budúcnosti budeme musieť vydať
iným smerom, aby sme sa zasa posunili bližšie k realizácii našej vízie.
Je to síce taká
otrepaná otázka, ale čo tvoje hudobné inšpirácie? Ako si sa vlastne dostal
k hraniu na gitare a celkovo k black metalovému žánru? Sú aj
nejaké domáce kapely, ktoré ti ostali v pamäti?
(N) Ak si dobre pamätám, tak sa ku mne dostalo CD
s mpétrojkami, kde sa okrem iného nachádzal Emperor a Dimmu Borgir,
ktorých staré albumy pre mňa majú stále čaro. Tak som začal hľadať ďalšie
podobné kapely, čo vlastne bolo pomerne ťažké, lebo naokolo takmer všetci
počúvali buď brutal death metal alebo power metal. Moment, keď som deifnitívne
prestúpil k „špišskemu zlu“, nastal, keď som prvýkrát počul úvodné tóny "Fine
Day to Die". To bolo naozaj to očarenie, po ktorom som pátral, a ktorého sa
mi v kapelách, čo počúvali ľudia naokolo, nedostávalo.
Ku gitare som sa dostal vlastne až cez black
a pomerne neskoro. Hrať som sa v podstate naučil sám, takže prvý rok
či dva roky som týral akustickú gitaru a okolie. Od začiatku som vedel, že
chcem robiť vlastnú hudbu, takže som sa okrem hrania piesní iných kapiel vrhol
na vlastnú tvorbu.
Hlavné inšpirácie? Severský black metal,
východoeurópsky black metal, z pagan metalu hlavne Bathory alebo Primordial,
starý švédsky melodický death metal (At the Gates, Eucharist, Dismember)
a potom asi všetko, čo počúvam od NWOBHM cez Sibelia, baroka až po
neofolk.
Na Slovensku som ako prvých zaregistroval Infer,
ktorý boli jedným z headlinerov lokálneho festivalu. V čase začiatkov
Imperia som dosť počúval Ancestral Volkhves.
Slovenská scéna
je pomerne malá, no posledne sa objavilo niekoľko zaujímavých kapiel ako sú
spolky Zhor, Machina Baphometa či znovuzrodená Iria. Oslovila ťa niektorá zo
spomenutých kapiel?
Myslím
si, že slovenská scéna môže ponúknuť isté množstvo pomerne originálnych
a kvalitných kapiel, a v nasledujúcich mesiacoch a rokoch
sa objaví po menšom útlme znova viacero zaujímavých nahrávok.
Čo
sa týka spomenutých, Zhor som videl naživo (zatiaľ trikrát), a ako pre mňa
úplne neznáma kapela ma veľmi príjemne prekvapili. Získal som aj ich nahrávku,
ale tá ma až tak neoslnila. Verím však, že v kapele je potenciál, ktorý sa
v budúcnosti ešte naplno prejaví. Machinu Baphometu i predchádzajúci
projekt členov nejaký čas registrujem. Je to technicky jedna z najlepších
kapiel u nás, ale hudobne to nie je moja šálka kávy. Iria je pre mňa známa
len ako meno, k hudbe som sa nejako zatiaľ nedostal.
Keď už si
spomenul teda tie koncerty. Viem, že z vašej dvojice si ty teda oveľa koncertne
aktívnejší a je možné ťa stretnúť na niektorých zaujímavých akciách. Zdá
sa mi, akoby posledne vznikla akási situácia, že ľudia, ktorí hrajú
v kapelách už takmer vôbec nechodia na koncerty. Z jednej strany je
to akoby zvláštne nakoľko oni sami niekedy horekujú, koľko málo ľudí chodí
podporiť, no na strane druhej taký hudobník môže byť aj presýtený akciami. Ako
je to s členmi Krajiny Hmly teda?
(N)
Budem hovoriť len za seba. V čase, keď som hrával koncertne v Aeon
Winds, som sa na iných koncertoch vyskytoval len zriedka. Chuť viac chodiť na
koncerty sa vo mne objavila také posledné dva roky a posledný rok som teda
povymetal všetko, čo som mohol, vrátane koncertu Laibachu. Posledne ma hudba
naozaj chytila na Furii. Odvtedy som bol ešte na dvoch-troch koncertoch, ale
zdá sa mi, že som sa momentálne živých vystúpení so všetkým, čo k ním
patrí, trochu presýtil. Miestami som mal naozaj pocit, že by som mohol byť aj
niekde inde. vidíme, ale zaujímavým koncertom hádam ani do budúcnosti
nepohrdnem.
Poďme teraz
k našej rodnej krajine. Nie je tajomstvom, že si z východného
Slovenska, ktoré je niekedy mravmi, inokedy povahou jednoducho odlišné od
ostatných častí. Myslíš, že je to pozorovateľné aj v rámci black
metalových kapiel alebo subkultúry?
(N) Vôbec netuším, aká je tu momentálne black metalová subkultúra, a ani ma to nezaujíma. Ja som vyrastal na Spiši, ktorý je kultúrne i jazykovo predsalen odlišný aj od východu. V Spišskej vlastne okrem obdobia chvíľkového boomu brutal death metalu a menšej skupiny heavy metalistov fungovala hlavne punkáčina, ktorej som sa skoro presýtil. Imperium tam bolo čudným a dosť neobľúbeným zjavom.
(N) Vôbec netuším, aká je tu momentálne black metalová subkultúra, a ani ma to nezaujíma. Ja som vyrastal na Spiši, ktorý je kultúrne i jazykovo predsalen odlišný aj od východu. V Spišskej vlastne okrem obdobia chvíľkového boomu brutal death metalu a menšej skupiny heavy metalistov fungovala hlavne punkáčina, ktorej som sa skoro presýtil. Imperium tam bolo čudným a dosť neobľúbeným zjavom.
Obľubujem
miestnu prírodu, históriu a hneď, ako otvorím ústa, každý vie, odkiaľ som.
S black metalom nič z toho priamo nesúvisí.
Pri východnom Slovensku
ešte ostaneme pretože práve tam sa vraj nachádza „najtemnejšie“ miesto krajiny
– konkrétne v Národnom parku Poloniny. Noc s hviezdami a akési
autentické nebo sa pomaly vytráca vďaka čoraz intenzívnejšiemu svetelnému smogu
a aj tá temnota „bez prímesy“. Myslím, že táto téma je celkom zaujímavým
bodom k viacerým úvahám. Skús popísať tvoj postoj k tomuto
a k temnote „gýčovej“, ktorú tak často black metalisti ospevujú
verzus tá prírodná.
Keď
človek žije prevažne v mestách, tak pri každej noci, ktorú strávi mimo, si
uvedomuje, ako ináč pôsobí. Ostatne nielen noc, deň v Poloninách, iných
vrchoch alebo hoci aj s sade na vidieku či ranné zobudenie na hrade do
stúpajúcej jesennej hmly prinášajú istotne iné pocity, vône, atmosféru
a pohľady ako chôdza do práce cez košické sídliská.
Ono
tu je hranica medzi gýčom a negýčom dosť nejasná. Isté je, že aj keď sme
stratili povery našich predkov, noc na nás stále pôsobí. Veci vyzerajú ináč
a ožívajú v tieňoch, miesta sa premieňajú. To sú tie momenty, keď sa
mieša tajomno, strach a krása, a je ľahšie sa dostať do magickej
krajiny minulosti.
Myslím, že sme
sa už dostali k záveru. V poslednej otázke ti nechávam priestor na
záverečné slová. Sláva!
(N)
Vďaka za rozhovor a podporu!
Album "Na Konci Ciest" v distribúcii aj u Arkona Pagan Art Shop.
Rozhovor spracoval: S.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára