Koniec tohto roka prináša pomerne bohatú nádielku
koncertov, ku ktorej už tradične patrí Noc Besov. Jej už dvanáste dušičkové
pokračovanie v Banskej Bystrici nieslo pomenovanie Nordkarpatenland podľa
rovnomenného nového albumu kapely Malokarpatan. Okrem tohto, momentálne
najsilnejšieho vývozného artiklu domácej scény sa na koncerte predstavili
kapely Algor, Varmia z Poľska, Nocturne z Rakúska a moravský
Žrec. Poďme sa teda pozrieť, čo sa to v novembrovú noc udialo.
Po poriadku začnem Algorom, ktorí po krátkom sviatku
predkov venovanému intru vystúpili na pódium ako úvodná kapela. Algor som videl
prvýkrát práve na Noci Besov pár rokov dozadu, keď koncertovali s čerstvo
vydanou Hierofániou. Musím sa priznať, že ma vtedy ich prvé živé predstavenie
tohto výborného albumu celkom sklamalo. Odvtedy som videl Algor niekoľkokrát
a aj včerajšie vystúpenie potvrdilo mienku, ktorú si o vystúpeniach
skupiny vytváram. Ich živé podanie materiálu je čoraz lepšie, kapela pôsobí na
pódiu čoraz prirodzenejšie a presvedčivejšie, a tak sa vždy nechám
upútať a set si pozriem rád znova. Niečo podobné si asi mysleli aj ďalší
prítomní, pretože na kapele to žilo od začiatku aj pred pódiom Algor odohrali
set zložený zo skladieb z menovaného albumu, jednu staršiu vec
a cover GG Alina. Dúfam ale, že už v blízkej budúcnosti zahrajú
naživo aj nejaký nový vlastný materiál, pretože aj dobrých vecí sa dá po čase
prejesť.
Ako druhí vystúpili Malokarpatan, ktorí nám prišli
ukázať, ako by mohla prvá vlna black metalu vyzerať, ak by vznikla
v pezinskej vinárni pri hudobnom automate, z ktorého by dookola
hrávali Mercyful Fate, Angel Witch, Pagan Altar a Motorhead. Kapela prišla
bez basáka a spevák bez slnečných okuliarov, ale všetko to podali pekne
zrezka so svojským šarmom štýlom živej prezentácie. Ako dobrí kuchári vedia,
dobre podliať vínom nemôže nikdy zaškodiť. Podobne sa zariadili aj junáci pred
pódiom, a tak sa pred pódiom rozpútal prvý kotol, v ktorom sa objavil
aj autor reportu. A ten je rád, že mu aj po tomto koncerte ostali
viac-menej všetky zuby. Hral sa materiál z oboch albumov. Zo Stridžích dní
zaznel napríklad Popolvár, z aktuálneho Nordkarpatenlandu doomovo ladená
skladba „Keď svetlonosi započnú...“ i „Nedlho po púlnoci...“, ktorá zase
nezaprie inšpiráciu v materiáli nedocenených Pagan Altar. Podľa mňa veľmi
dobré živé vystúpenie a z troch, ktoré som dosiaľ videl (ešte
Bratislava a Poprad), to bolo tentokrát s jednoznačne najlepším
zvukom. Ako to povedal klasik: sce super!
Pokračovalo sa Varmiou, ktorá sem docestovala zo
severovýchodnej časti Poľska predstaviť svoj aktuálny debutový album „Z mar
twych“. Kapela sa predstavila s pódiovými rekvizitami v tradičných
odevoch v štvorčlennom zložení: gitarista/spevák, basák, bubeník a v kapucni
zahalený posledný člen, ktorý obstarával tradičné nástroje. Medziiným
i mnou doteraz nevidený sláčikový nástroj zvaný tagelharpa. Ako som sa pri
krátkom rešerši dozvedel ten bol v minulosti typický pre Škandináviu
a dnes je obľúbený hlavne medzi švédskou menšinou v Estónsku. Varmia
hrala rezký pagan black metal, kde sa občas objavili aj nejaké technické
a progresívne prvky. Hudba bola dobrá, ale mala jeden zádrheľ. Ním bol
čistý spev, ktorý bol zvládnutý dosť zle. Rozumiem problémom so živým podaním
čistých vokálov na metalových koncertoch, ale fakt, že si spevák nôtil ako
jamnícky bača pri pravidelných ranných príchodoch na milovaný salaš, môj dojem
z kapely trochu pokazil. O to viac, že Varmia začali od úvodu so
skladbou, kde tých čistých spevov bolo hádam najviac a dopadli najhoršie.
Našťastie toho čistého spevu až toľko nebolo a kapela ukázala svoje silné
stránky. Obzvlášť oceňujem ukončenie jednej zo skladieb, ktoré sprevádzala
práve spomínaná tagelharpa.
Rakúski Nocturne prišli v päťčlennej zostave
predstaviť materiál zo svojho druhého albumu „Burning Silence“, ktorého vydanie
je pripravené na šestnásty deň budúceho mesiaca. O kapele som dosiaľ
nepočul, ale podľa informácií na metalových archívoch sa nejedná
o žiadnych nováčikov. Tomu zodpovedala aj sebavedomá živá prezentácia, kde
to na pódiu žilo, hudobníci sa hýbali, komunikovali s publikom. Pódiová
show bola teda zvládnutá parádne, rovnako ako hudobnícke výkony. Technický,
rýchly a melodický black metal švédskeho strihu s rezavými gitarami
a našľapanými bicími (a la Necrophobic),
ktorý predvádzali Rakúšania, však pre mňa nepriniesol nič navyše k bežnému
štandardu a po pár skladbách som sa začal trochu nudiť.
Kapelu Žrec som nevidel prvýkrát. Moravania neboli
nikdy mojou veľkou srdcovkou, ale bližšie som mal k ich tvorbe v dobe,
keď sa približovala k black metalu. Rozumiem však, že sa chceli posunúť
iným smerom a aj ich nová, viac rockovo orientovaná hudba, nie je bez
dobrých hudobných nápadov. Bol som teda predsa len trochu zvedavý na živú
prezentáciu. Žrec však boli v tento večer nejako
rozhodení, vystúpenie sa im príliš nedarilo a nielen moje dojmy
z neho bolo rozpačité. Tak som to pre tentokrát vzdal a venoval sa
utužovaniu priateľských vzťahov pri bare.
Čo dodať na záver? Vyplnila sa moja predtucha dve
najlepšie vystúpenia večera priniesli domáce zoskupenia, Varmia zahrala dobre,
ak teda pomlčím o spomínanom speve. Nocturne zahrali dobre, ale ich hudba
ma nijako neoslovila. Žrecu sa vystúpenie nevydarilo, ale trúfam si povedať, že
kapela vie ukázať aj oveľa viac. Toto všetko mala možnosť sledovať pomerne
hojná divácka kulisa, ktorá podľa môjho názoru svoju návštevu Bystrice
v sobotňajší večer neobanovala.
Napísal: N. KH.
Foto: Matej Bášti
Napísal: N. KH.
Foto: Matej Bášti
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára