O čom
hovorím, keď hovorím o slovenskom dark ambiente? Slovenská dark ambientová
scéna je úplne miniatúrna, dokonca lavírujem vôbec nad pojmom „scéna“ samotným.
Väčšina ľudí by pravdepodobne nevedela vymenovať ani dva projekty a ja sám
toho nepoznám veľa, a hoci projektov existuje nejaké množstvo (dokonca
kvantitatívne hľadisko žiaľ prevyšuje to kvalitatívne), väčšina je zahalená
rúškou obskúrnosti a obvykle inklinuje skôr k žánru „noise“ a „dark ambient“ ostáva v celkovej tvorbe
viac prvkom ako smerom. No niekedy sa z týchto vôd vynorí niečo, čo stojí
za zmienku a do tejto skupiny by som zaradil aj nemenej obskúrny Korinth.
A teda... čo je vlastne Korinth?
Korinth
je bratislavský projekt založený v roku 2006 a vo svojej tvorbe
kombinuje dark ambient s orchestrálnymi prvkami. Vo všeobecnosti ide
o melodickejšiu odnož tohto žánru. Od daného roku vydal len niekoľko
nahrávok, ale nakoľko skompletizovaná diskografia nie je nikde k dostaniu,
tak sa len domnievam, že spočíva z dvoch plných albumov a nejakých
kolaborácií, hoci realita môže byť aj taká, že ostatné nahrávky sú len
„skrytejšie“ ako tie, ku ktorým som sa dostal. Taktiež je pravdepodobné, že sa
Korinth neupísal nijakému vydavateľstvu a vydáva všetko na vlastné
náklady.
„Expect
Poison From the Standing Water“ je album z roku 2009. Čo si človek hneď
všimne, je pútavý cover art. Hoci fyzický obal je minimalistický, obraz je
spracovaný celkom detailne. Album sa skladá z ôsmych piesní a celková
minutáž je približne 50 minút. Tématika albumu sa ťažko odhaduje, ani názvy
piesní nie sú nejak koherentné a teda sa ani podľa nich nedá určiť
zameranie, no je však isté, že ide o akýsi mysticizmus. Album otvára
titulná pieseň s názvom „Expect Poison From the Standing Water“ pomaly
silnejúcimi bubnami, ktoré majú trochu pochodový charakter, ku ktorým sa
postupne pridávajú aj ďalšie nástroje ako husle, rôzne dychové nástroje a
vokály. Celé to má epický, ale najmä archaický nádych a čo poslucháča zaujme
hneď na prvý krát je pekný čistý zvuk nástrojov. Skutočne je to fascinujúce,
ako krásne sa ich zvuk rozlieva a vanie, aj keď niet pochýb o tom, že
sú programované. To isté sa týka aj čistučkých ženských vokálov, ktoré sú však
skôr odniekiaľ prepožičané ako umelo vytvorené, keďže niekedy som mal pocit
akoby spievali aj nejaké konkrétne slová. Je možné aj, že ich nahrávala reálna
speváčka pre tento album, ale túto informáciu nám Korinth na obale neposkytol.
Časť piesní tvoria aj rôzne zvuky, ktoré zosobňujú tú dark ambientovú stránku
na tejto nahrávke a v prípade niektorých piesní aj sample ozajstných
zvukov, ako napríklad v skladbe „In the Heart of Darkness“, kde počuť ľudí
rozprávať sa, nejaké detské výkriky...
Hudba
na tomto albume sa zahryzáva do podvedomia, pomaly zurčí v pozadí
a preto sa poslucháč len necháva polovedome unášať prúdom pekného, čistého
až priam farebného zvuku. No zaraz príde pieseň s názvom „Hymn of the
Citadel“, ktorá ho prebudí rytmickými bubnami a vôbec, svojou celkovou
melodickosťou. A do tejto piesne sa už poslucháč aj započúva a zistí,
že je to len jednoduchá melódia zložená z približne štyroch tónov
opakujúcich sa dookola s tým, že dochádza k nejakým minimálnym
obmenám v nástrojoch okolo nej. A vtedy si človek zloží ružové
okuliare a zistí, že pod celým tým trblietavým závojom hutných
rozliehajúcich sa samplov sa skrýva úplne primitívna štruktúra piesní založená
na pár nápadoch, ktoré sa opakujú dookola v rovnakej podobe, len sa mení
ich pozícia v skladbe. Príklad: okolo hlavnej melódie sa mihajú ženské vokály a povedzme gong. Ťahavý
vokál sa ozve raz za desať sekúnd, gong raz za pätnásť, táto šablóna sa po
minúte zmení a vokál s gongom v druhej minúte zaznieva
spoločne... niečo v tomto zmysle.
S minimalizmom
ako takým by nebol problém, keby to fungovalo, a ono to v podstate
fungovalo, kým si to človek „neuvedomil“, pretože teraz, keď tento album
počúvam, už nie som schopný tú repetetívnosť prepočuť a to kazí celkový
dojem. Znelo to lepšie, keď to bola iba pohlcujúca vlna zvuku, ktorou sa
poslucháč nechal niesť, ako keď počuť, že sa 8 minút v skladbe vlastne nič
nemení.
Záverečné
hodnotenie teda vyplýva z toho, že album je krásny povrchovo, či sa už
jedná o obal, alebo povrch hudby, čím je špecifický a poslucháč si ho
je aj schopný užiť, no v hĺbke stojacej vody Korinthu sa ukrýva jed, ktorý
v konečnom dôsledku pocity otrávi.
Hodnotenie: Nadpriemer
Napísal: B.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára