nedeľa 17. apríla 2016

Zgard - Totem (2015)



Zgard je ukrajinský jednočlenný projekt človeka pod prezývkou Yaromisl. Na svojom konte má 5 full albumov a jeden split. V tejto recenzii sa budeme venovať jeho poslednému albumu s názvom „Totem“. Album vyšiel minulý rok (2015) pod hlavičkou Svarga Music, čo je osvedčená značka kvality. Ako som už spomenul, jedná sa o kapelu jedného človeka, no na niektorých nahrávkach Yaromislovi hosťujú rôzni hudobníci. Na albume totem sa na vokáloch podieľa Dusk (Endless Battle) a bicie mu nahral Severoth.

Musím sa priznať, že aj keď holdujem východnej scéne a špeciálne mám rád Ukrajinu, Zgard som až doteraz z nejakého neznámeho dôvodu obchádzal. Pokiaľ boli aj predchádzajúce nahrávky také, ako je album „Totem“ urobil som zjavnú chybu. Prvé čo poslucháča zaujme, je veľmi kvalitne spracovaný booklet s vkusne prevedenými kresbami a pozadím pre texty albumu, ktoré sa vo vnútri nachádzajú. Lyrická časť je samozrejme po ukrajinsky, nič iné by sme ani nečakali človeka žijúceho v Ľvivskej oblasti. Pre ukrajinsky nehovoriacich však Zgard pripojil aj anglický preklad.

Už v úvode som naznačil, že „Totem“ je kvalitné dielo a to aj po grafickej, zvukovej, kompozičnej a celkovo hudobnej stránke. Bez problémov poviem, že takto nejako si predstavujem dobrý pagan/black/folk metal. Atmosferické pasáže striedajú folkové vyhrávky a ľudové nástroje, čisté spevy bez gýčového pátosu sa dopĺňajú s výbornými škrekmi. Ak by som mal tento album k niečomu prirovnať, tak spomeniem ukrajinskú Krodu a čosi tam počujem aj zo štýlu komponovania Negura Bunget. Špeciálne vokály sú na veľmi vysokej úrovni a dobrý škrek v pagan/black metale je jedným so základných prvkov, s ktorým môže kapela udrieť človeku do hlavy. Spolu s melódiami a atmosférou, ktorú navodí "Totem" ako celok ho radím, medzi najlepšie vydania labelu Svarga Music. Je to fakt výborné a mám pocit, že som minulý rok minul jeden z top albumov roka 2015. Ako sa hovorí nikdy nie je neskoro a preto tu strieľam na Zgard tieto superlatívy. Rozoberať a menovať jednotlivé skladby by asi nemalo zmysel, ale určite vypichnem, tie ktoré ma na albume zaujali najviac. Skladby Kraj legend, Probač priroda a pieseň Žurba, sú jednoznačne hymny tohto albumu.

Už z názvov jednotlivých skladieb je jasná lyrická koncepcia albumu, ktorá sa venuje pohanstvu, šamanizmu a legendám a mýtom rodnej krajiny. Osobne som na texty v ukrajinčine zvyknutý a pri dobrom nafrázovaní vedia vyčariť zimomriavky na tele. Zgardu sa to podarilo. V závere už len dodám, že kto ešte album nepočul, nečakajte a nerobte chybu akú som robil ja.

Hodnotenie: Výborné


Napísal: S.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára