Nejaký čas na mojom stole ležalo medzi
pár ďalšími nezrecenzovanými albumami CD v oranžovo-čiernom ladení od Minotaur records. Na obale si na lúčke
medzi hadmi a lebkami spokojne poľahujú dve nahotinky, jedna z nich
pritom drží Bafometa. Za nimi čnie ďalšia, asi meter a pol vysoká lebka,
vedľa ktorej na poslucháča šibalsky civie capko. V pozadí toho
všetkého sa nachádza kamenný portál s postavou v čiernom. Asi to bude
samotná Smrť, ktorá sa prišla pozrieť na celú túto pozoruhodnú kongregáciu.
Hudbu som si vtedy ešte nevypočul, len
som si pozrel booklet a okrem ďalších neodetých slečien, tentokrát s rohmi,
a fotiek členov kapely som zbadal titul prvej skladby v poľštine. Čudné
alebo nie, z toho všetkého som vyvodil dojem, že mám čo dočinenia
s poľským black-thrashom na štýl nejakých tých Witchmaster.
Nebudem Vás ďalej naťahovať. Po vokálnom
intre v poľštine sa z reprákov vyvalili hutné tóny typické pre
(stoner) doom. Pohľad na zoznam členov a do archívov potvrdil moje tušenie
a zničil vykonštruované očakávania.
Kroh sú stoner doomovou kapelou
z Anglicka, za ktorou stojí Paul Kenney činný aj v kapele Fukpig,
bývalý živákový basák v Anaal Natrakh. Vzhľadom na to nie je divu, že Kroh
produkujú temnejšiu či dokonca najtemnejšiu odrodu stoner doomu, čo naznačujú
texty venované smrti, šialenstvu a okultizmu. Spev obstaráva Oliwia
Sobieszek, preto tá poľština v intre (ostatné skladby sú ináč textované
v angličtine). Kapela má dnes už plnú zostavu, no album nahrala práve
spomínaná dvojica hudobníkov.
Pri opise hudby začnem s tým, čo je
podľa mňa nosným prvkom albumu. Teda spevom. Oliwia Sobieszek má nižšie
položený vokál s peknou farbou, s ktorým by určite vedela urobiť
začiatkom 90-tych rokov kariéru aj ako poprocková speváčka. Navyše s ním
aj dobre pracuje, mení polohy, no radosť počúvať.
Skoro by človek zabudol na ostatnú
hudbu. A tam to také ružové celkom nebude. Gitary sú parádne valivé, bicie
tiež nehrajú stále to isté, občas sa mihnú zaujímavé aranžmá. Akurát, že po
niekoľkých vypočutiach mám pocit, že tento album je viac aranžmá ako skutočný
obsah. Gitary a naboostrovaná basa si to valia, iste, ale dosť často je to
také púšťanie dunivých akordov v pomalších a stredných tempách
odnikiaľ-nikam. A aj pri tých zaujímavejších skladbách, to stojí na pár
motívoch, ktoré sa obohrávajú dookola v kompozíciách typu strofa –
melodický most- refrén. Dobrým príkladom je štvrtá s titulom Feed the Brain, podľa mňa asi aj
najlepšia pieseň albumu. Po úvodnom riffe s tribal bicími a krátkom
moste príde na rad pompézna časť s chorálom. Akurát, že sa to takto stane
v skladbe trikrát. Na chvíľu sa tu pridá ešte intermezzo so sólovou
gitarou a pár kozmetických zmien v aranžmá, ale je to tak všetko
predtým, ako sa vrátime k poslednému opakovaniu pôvodnej schémy. Ôsma
pieseň pomenovaná Cold je postavená
na zaujímavom motíve, akurát, že znova na jednom. Ono by to občas nevadilo, ale
album mi ako celok kompozične pripomína popovú hudbu z rádia.
Aby som ešte povedal čosi k zvuku.
Ten je vzhľadom na štýl a charakter hudby zvolený dobre, čo znamená
poriadne hutne. Najvýraznejšie slovo tu má vokál a poriadne zboostrovaná
basa. Tie spolu s bicími a rytmickou gitarou tvoria základ hudby.
Gitarové vyhrávky a sóla sa objavujú skôr sporadicky a mihnú sa aj
klávesy.
Na záver ponúkam zhrnutie mojich pocitov
z albumu. Skladby ponúkajú zaujímavé momenty a nápady, spev je naozaj
na úrovni, zvuk je v poriadku, ale aj po nejakom piatok vypočutí vo mne
ostáva pocit, že album ako celok je menej ako súčet jeho jednotlivých častí. Možno
je moje hodnotenie ovplyvnené aj tým, že osobne vyhľadávam skôr iné odrody
doomu a jeho žánrové mixy s inými štýlmi. Preto by si nadšenci stoner
doomových počinov mali urobiť svoj dojem sami. Za mňa ale iba taký lepší
priemer/nadpriemer.
Hodnotenie: Nadpriemer
Napísal: N.K H.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára