Asi každý, kto
sleduje súčasnú (grécku) black metalovú scénu je oboznámený s menom
Nocternity. Kapela, ktorej jediný stály člen nesie prezývku Khal Drogo podľa
postavy zo známej série románov, je na scéne od roku 1997. Odvtedy vydala dva
radové albumy En Oria a Onyx a celkom slušné množstvo EP a split
materiálov s kapelami ako Akitsa, Morrigan, Kawir či Nåstrond. Ešte
v roku 2007 vydala kapela EP Harps of the Ancient Temples, ktoré malo byť
predzvesťou rovnomenného albumu. Nasledovalo dlhšie ticho, počas ktorého kapela
hľadala pre svoj nový výtvor vhodný zvuk a zatiaľ sa vystriedalo
v Nocternity zopár muzikantov vrátane Ravna Harjara Raumra z pomerne
známych nórskych Strid. V roku 2012 vyšlo EP Nocternity, ktoré ponúklo
ochutnávku dvoch skladieb z albumu. Ten napokon konečne vyšiel v roku
2015 pod hlavičkou nemeckého vydavateľstva Iron Bonehead.
Materiál teda
nie je najčerstvejší, ale patrí medzi to zásadnejšie, čo za posledné roky
ponúkla black metalová scéna, hoci sa mu nedostalo práve veľa pozornosti.
Nocternity tiež už dlhšie patria medzi moje srdcovky, a tak je rozhodnutie
pozrieť sa na Harps... celkom pochopiteľné.
Nocternity ani
herne, ani zvukovo nikdy nepatrili medzi typické grécke kapely. Inšpiráciu pre
ich atmosféricky poňatý black by bolo od začiatkov ich púte potrebné hľadať
viac na sever, presnejšie v Nórsku. Ani najnovší počin nie je v tomto
smere výnimkou. Predsa sa však značne odlišuje od ich predchádzajúcej tvorby.
Oproti staršej tvorbe je zvuk oveľa viac basovejší a zabahnený
a celkový charakter hudby i inštrumentálna stránka sú zjednodušené
(vypustili sa klávesy), povedzme ohlodané až na kosť a znejú podstatne
temnejšie. Hudba je často skôr v pomalších tempách, námety sa hypnoticky
opakujú, k čomu prispieva aj výrazná basa. Zároveň však hudba pôsobí
dostatočne dynamicky, a aby sme celý čas neumierali ako pri vleklej smrti
venovanej sedmičke Opaline Eye of Death, tak to občas všetko pekne zrýchli a graduje
ako v skladbe Titans. Atmosféru zvýrazňuje pre Nocternity typická lead
gitara, ktorá prináša oheň do zdanlivo chladnej pustiny vystavanej rytmickými
nástrojmi. Ak mám Harps of the Ancient Temples k niečomu aspoň vzdialene
prirovnať, tak by to boli demáče nórskej legendy Thorns.
K zvuku
perfektne sedí i textová stránka. V minulosti sa Nocternity
inšpirovali v textoch napríklad aj spomínanými románmi G.R.R. Martina,
tentokrát načreli do gréckej mytológie a pohanskej mystiky, ako napovedajú
názvy piesní ako Andromeda, Titans či River of Woe. Posledná menovaná (na
albume skladba číslo 4) je venovaná rieke zabudnutia, Léthé. Neviem si
predstaviť pieseň, ktorá by lepšie vystihla bezútešnosť a pochmúrnosť
podsvetia! Temná, pomalá a hypnotická, pri jej počúvaní sa takmer
zhmotňujú tiene zomrelých, ktoré odchádzajú do krajov zabudnutia. Album končí
piesňou nazvanou Andromeda venovanou hviezde, čo svieti v chladných
vesmírnych diaľavách, a predsa jej oheň zapaľuje túžby a fantázie
v dušiach a telách smrteľníkov. Skladba patrí k vrcholom albumu,
ktorý nemá vyslovene slabšie miesto. A album v skutočnosti nekončí,
lebo sa po chvíli ticha a pár prázdnych trackoch objaví bezmenná bonusová
skladba číslo 66, ktorá album tentokrát už definitívne vyprevadí do večnosti
v trochu burzumovskom duchu.
Osobne považujem
Harps of the Ancient Temples za výborne nielen hudobne, ale aj koncepčne
zvládnutý album, ktorý za seba rozhodne odporúčam.
Hodnotenie: Výborné!
Napísal: N. KH.
English overview:
Nocternity is a
name that probably everybody following current black metal scene has heard of.
Their third album Harps of Ancient Temples was released in 2015, twelve years
of wait after their previous one. Nocternity still deliver atmospheric black
metal with their last one though the atmosphere is rather different in
comparison with their older works. This time keyboards were omitted and sound
is much more bass orientated thus mood is less dreamy and perfectly fits the
bleak landscapes of the Netherworld that lyrics are trying to portray.
Excellent work and one of the best albums of the recent years!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára