Malokarpatan je slovenská kapela zložená zo skúsených hudobníkov a momentálne vydáva svoj druhý full album. Viac o kapele sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.
Zdravím od Nízkych Tatier do Karpát. Jak sa tam máte? Už vám nasnežilo? Či vy
ešte víno oberáte?
Zdravím tiež do Tatier!
V týchto našich malých kopcoch si toho snehu až tak veľa neužijeme, tak sa veru
skôr venujeme tomu vínu, alebo hubárčeniu. Teda na obe je odborník skôr náš
vokalista, ja robím rozhovory, kým on nakladá suchohríby do nálevu a seba do
sýteho červeného.
Výborne... zato, my už prezúvame gumy a chystáme lyže na Čertovicu.
Videl som, že ste posledne streamovali už nový album s názvom Nordkarpatenland. Prezraďte čosi viac, zákulisné pikošky a tak. Ako to ide s vašim allstars vydavateľom a ako sa cítite v black metalovej smotánke?
Videl som, že ste posledne streamovali už nový album s názvom Nordkarpatenland. Prezraďte čosi viac, zákulisné pikošky a tak. Ako to ide s vašim allstars vydavateľom a ako sa cítite v black metalovej smotánke?
Haha, mal by si vidieť
tie sparťanské podmienky, akým sme občas vystavení po finančnej alebo
organizačnej stránke! Ale nie, samozrejme nesťažujeme sa, ozaj nás úprimne
teší, že sa nám podarilo dostať sa aj trochu von do zahraničia, keďže na
Slovensku to nie je často zvykom. Na albumoch si nijak veľké peniaze
nezarobíme, keďže z nich dostávame iba zlomok, ale naše labely nám zaistili
preplatenie štúdia, kresby na obal a pomerne rozsiahle promo, ktoré by sme si
sami urobiť nedokázali (údajne to dotyčný pracovník posiela aj do mexického
Playboya, fakt si nerobím srandu). Zákulisnou pikoškou bolo trebárs keď sme v
Prahe nahrávali album a Tom z Cult of Fire priniesol nášmu spevákovi fľašu
božkovského rumu pre... nazvime to inšpiráciu. To ho následne viedlo k
upadnutiu do spánku pri počúvaní vlastných vokálnych stôp a spevy sme nakoniec
museli prehrať v Bratislave s pomocou osvedčeného vína.
Treba
uznať, že ste ozaj jedna z mála kapiel, ktorá posledne
aj kdesi vycestovala a nehrá za cigánku v žemli v Plaveckých
Vozokanoch. Čo myslíš, kde ste trafili tú správu strunu? Predpokladám, že texty
to nebudú, slovenčine v zahraničí nerozumejú a hen nárečiu nedáva
veľa šancí asi ani google translate.
Textom niekedy nerozumejú ani samotní Slováci, haha. Samozrejme to je
normálne, ja mám tiež občas problém porozumieť niektorým východnejším nárečiam.
Predpokladám, že to bude asi hudbou samotnou – napr. v Poľsku a (obzvlášť)
Nemecku, kde máme dobré fanúšikovské zázemie, je stále obľúbený metal podľa
staromódneho strihu. Slováci sú strašne fixovaní na veci ako brutal death a to
sú dva ohromne rozdielne svety. Plus je tam teda asi aj určitý element exotiky
– ľudia zo západu dnes radi objavujú staré nahrávky spoza niekdajšej Železnej
opony – je to pre nich iný, zvláštny svet. Viacerí mi vraveli, že im
pripomíname časy kapiel ako Kat, Root, Tormentor atď, čomu som veľmi rád. Je to
v našich končinách tak trochu zaniknutá tradícia a paradoxne potom vznikajú
projekty ako napr. švédsky Terminal od Tobiasa Lindqvista z Enforcer, kde
hudobne vzdáva hold 80s metalu z vtedajších komunistických východných štátov a
spieva srandovnou Google Translate slovinčinou.
Mimochodom keď sme pri tých
textoch. Už prvý album som chválil, keďže slovenský folklór a jeho temnota
sú mojím fetišom a každého ultrasatanistu posielam dochuja, keď sa mi
sťažuje na málo temnoty v pohanstve. Do akej studnice ste chodili po
texty?
Ono to asi bude tým, že mnoho kapiel na tie predkresťanské tradície
nenazerá z tej temnejšej strany. Čo je samozrejme úplne v poriadku, pokiaľ ide
o folk metal/pagan metal, horšie ak to robí kapela hudobne spadajúca skôr do
black metalu. Súhlasím, že tej temnoty je tam neúrekom, keď sa človek zahrabe
aspoň trochu hlbšie. Mňa osobne fascinuje archetyp Velesa – to je tradícia, na
ktorej podľa mňa môže bohate stavať black metal zo slovanských krajín, podobne
ako napr. v Škandinávii existujú kapely koncepčne stavajúce na predstaviteľoch
chaosu a neporiadku v tamojšej mytológii. Textovo sme veľmi silno ovplyvnení
Dobšinským, asi ešte viac ako by sa na letmý pohľad mohlo zdať. To je
jednoducho niečo, s čím človek u nás vyrastal, ak mal ešte to šťastie byť z
predinternetovej generácie, v jeho zozbieraných príbehoch je zvečnený duchovný
život celého nášho národa a väčšinou sú to veci, ktoré prežili mimo
pokresťančeného „bezpečného“ sveta. Popri tom ale hojne čerpám aj z rôznych
menej známych legiend z celého Slovenska, ktoré buď cielene vyhľadávam, alebo
si ich často aj pamätám z obdobia puberty, kedy som po podobných veciach
vyslovene pátral. Zašiel som do miestnej knižnice, zahrabal sa do kníh s povesťami
a starých čísel Historickej revue, no a ponachádzal som tam za tie roky veľa
zaujímavých, polozabudnutých príbehov. Niekedy sú tie príbehy v textoch aj
vyslovene fikcia, ale aj v týchto prípadoch to má vždy základy v už
existujúcich legendách. Po formálnej stránke sú významnou inšpiráciou pre naše
texty aj romantickí básnici z obdobia národného obrodenia, napríklad Ján Botto
je na novom albume spomenutý aj priamo menom v texte.
S tým Velesom máš úplnú pravdu, keď človek zájde ešte hlbšie nachádza vo folklóre a Dobšinského textoch zdroje mýtov, ktoré sa pretransformovali do zľudovelých rozprávaní. Mimochodom so slovenským romantizmom už prišli aj chalani z Krajiny Hmly v skladbe „Plameň už tíchne“, počul si túto nahrávku?
S tým Velesom máš úplnú pravdu, keď človek zájde ešte hlbšie nachádza vo folklóre a Dobšinského textoch zdroje mýtov, ktoré sa pretransformovali do zľudovelých rozprávaní. Mimochodom so slovenským romantizmom už prišli aj chalani z Krajiny Hmly v skladbe „Plameň už tíchne“, počul si túto nahrávku?
Komplet nahrávku asi
nie, skladbu samotnú je možné, že som započul – pamätám si iba, že som počul
niečo od Krajiny Hmly, ale na titul si nespomeniem s úplnou istotou. Slovenská
literárna tradícia z minulosti je podľa mňa dostatočne bohatá a dá sa z nej aj
v black metale hojne čerpať. V zahraničí je zvykom u viacerých kapiel čerpať od
národných básnikov a prozaikov, budem len rád ak sa to viac rozvinie aj u nás.
Potešujúce v tomto bolo využitie Nevesty hôľ u Evil – to je vyslovene téma
skvele zapadajúca do žánru. Ja osobne sa snažím skôr vytvoriť si takú vlastnú
pokrivenú poetiku – samozrejme oproti slovenským klasikom z minulosti som v
tomto len zanedbateľný amatér, ale často v textoch vykopávam zabudnuté
archaické, nárečové a poetické výrazy, ktoré sa v ich časoch používali.
Ako
si spomenul, na Slovensku bola vždy viac v „kurze“ death metalová scéna a black
metal bol akosi v úzadí, teda minimálne sme nemali žiadny „kultový“ alebo
„vývozný“ artikel ako majú bratia Češi v podobe Master´s Hammer alebo
posledných rokov Inferno. Máš nejakú ideu, prečo je to tak alebo je to len
dielom náhody?
Veľakrát som sa nad tým
zamýšľal, ale pravdupovediac žiadne logické vysvetlenie mi nenapadá. Žeby
Slovákom chýbal zmysel pre duchovno, ktoré je v black metale tak dôležité pre
navodenie správnej atmosféry? To sa mi nezdá, lebo naša vlastná kultúra je v
tomto smere veľmi bohatá. Jedna z vecí, ktorú na Slovákoch pozorujem (a tu
musím upozorniť, že ide len o zovšeobecnenie, viem, že existujú aj výnimky a
niekoľko svojských jedincov rozhodených po republike) je, že lipnú na nových,
moderných veciach, naleštenej produkcii, hudobníckych výkonoch a pod. To sú
všetko veci, ktoré black metal skôr neguje. Dnes je v móde retro – nie každý si
uvedomuje, že už druhá vlna black metalu, z ktorej dnes vychádza väčšina kapiel,
bola v podstate jedným z prvých "retro" hnutí v metale (popri
kapelách ako Saint Vitus, Pentagram, Trouble, ktoré v 80. rokoch udržiavali
nažive sabbathovský štýl z predošlej dekády). Nóri k tomu samozrejme pridali
obrovskú mieru vlastnej invencie, ale všetky tie zásadné albumy čerpali z
odkazu Bathory, Celtic Frost a ďalších – vrátane zašpinenej produkcie. Neviem
či to u nás nie je taký zvláštny komplex z komunistickej minulosti – že sa nám
všetko zastaralé asociuje s akousi trápnosťou a ženieme sa naopak po všetkom
modernom. Lebo keď si všimneš krajiny, odkiaľ dnes prúdi najviac old school
zameraných nahrávok, je to väčšinou Škandinávia, USA a pod. - teda miesta, kde
sa im minulosť nespája s ničím negatívnym. Každopádne, v prvej polovici 90.
rokov u nás ten death metal mal podľa mňa veľmi slušnú úroveň a niektoré
nahrávky z tej doby sám považujem za kultové a dôležité. Potom neskôr prišla
móda amerického brutal deathu, ktorý osobne z duše nemám rád a tento trend tu
akosi ostal zakonzervovaný na večné časy. To je niečo ako s Rytmusom – aj u
toho už aspoň desať rokov čakám, že konečne odíde na predčasnú penziu, ale
stále tu ostáva.
Je
celkom známe, že Malokarpaťan nie je vaša prvá a ani jediná
kapela. Spevák má Temnohor, vy zas Remmirath a bubeník Miro je známy
z pôsobenia v Hromovlade a súčasný bubeník Algoru. Ako sa teda
dala dokopy takáto zostava vlastne a čo vás spojilo pod názvom Malých
Karpát?
Musím len poupraviť do západného dialektu – Malokarpatan je zásadne s T,
lebo mäkčene náš spevák nepozná. Ono to pôvodne vzniklo ako môj sólový projekt,
ale keďže ma nebaví egoisticky robiť všetko len sám, tak sme sa postupom času
prirodzene rozrástli – najprv do trojice počas nahrávania debutu, neskôr do
terajšej pätice kvôli živým vystúpeniam. Všetkých v kapele poznám jedno až dve
desaťročia, takže to išlo všetko dosť jednoducho. Akurát teda Miro býva v inom
meste, ale tá hodinová vzdialenosť nie je nič neprekonateľné. Všetci počúvame
pomerne široký okruh hudby, ale zhodneme sa na pár klasických kapelách z metalovej
histórie a to nás drží pokope. V mojom prípade to bola určitá psychoterapia po
Remmirath, kde sme robili o niečo komplikovanejšiu a modernejšie koncipovanú
hudbu. Stále som maximálne spokojný s druhým albumom, ale z debutu mám dnes
skôr rozpačité pocity. Vždy som miloval klasický metal z 80. rokov a vekom to
vo mne tak nejak prirodzene silnelo, až som dostal silné nutkanie konečne
nahrať skladby, ktoré sa objavili na prvom albume Malokarpatan. Niektoré z nich
som napísal ešte ako 15-16 ročný fagan a mimo zopár nekvalitných demonahrávok,
ktoré sme pred rokmi šírili len medzi kamarátmi sa z nich nič nedostalo von.
Trocha som to celé koncepčne prekopal a keďže som mal od detstva silný vzťah k
slovenským tradíciam, napadlo mi to spojiť dokopy. To, kam sme sa hudobne aj
textovo dopracovali vznikalo tak nejak prirodzene za pochodu, bez prílišného
plánovania.
Čo sa týka koncertovania na
Slovensku a v zahraničí, ako vidíš rozdiely v tomto aspekte
metalovej hudby? Kde sa najbližšie plánujete ukázať?
Na západe je to najmä o tom, že ľudia viac zarábajú a teda sú schopní
pokúpiť viac nosičov, tričiek, atď. Prístup organizátorov sa zvykne líšiť od
krajiny a často aj od jednotlivcov. Najlepšie skúsenosti máme určite s Nemcami,
tí sú vždy spoľahliví, precízni a majú k tebe priateľský prístup, aj keď si
menšia kapela. Veľmi osobité je Poľsko, kde si takpovediac musíš získať úctu od
miestnych – buď ťa príjmu a sú k tebe maximálne priateľskí, alebo im nesadneš a
opovrhujú tebou. My máme šťastie, že sme tam obľúbení, takže s nimi máme
prevažne skvelé skúsenosti. Vyzerá to tam trocha ako v 80. rokoch – ľudia bežne
vonku rozbíjajú veci, dajú si po hube a zároveň sú až fanaticky zapálení do metalu.
Blbé ponuky ale môžeš dostať kľudne aj zo zahraničia od festivalov so zvučným
menom. Pokiaľ nie si vyslovene známa a populárna kapela, vždy sa nájdu
organizátori, ktorí chcú zneužiť tvoje postavenie a donútiť ťa hrať bez
patričného preplatenia základných výdavkov. Najbližšie máme budúci rok v pláne
Slovinsko, miniturné po východnom pobreží USA a Kanady, Fínsko, Nórsko (to
prezrádzam trochu predčasne) a ak na to spoluhráčom ostane dostatok voľna, tak
možno ešte Holandsko a Belgicko. Väčšinou sa ale kvôli rôznym organizačným
problémom zvykne menšia časť tých naplánovaných koncertov zrušiť, takže niečo z
toho môže pokojne odpadnúť a trebárs sa nahradiť inými destináciami.
Mimochodom
až teraz ma napadlo keď počúvam album Strižie dni... Keď sme sa bavili o tej
mytológii ukrytej v starý rozprávkach spomenul som si na teóriu, že Popolvár,
najväčší na svete, šarkanobijca a bohatier je práve pravdepodobne ukrytá a
zľudovelá forma mytologického konceptu „zabitia draka“, čo sa interpretuje ako
spútanie síl chaosu.
Veľmi pravdepodobné, je
to koniec koncov téma ďaleko presahujúca slovenský/slovanský svet... V
kresťanskom kontexte je samozrejme najznámejšia verzia boja Sv. Juraja s drakom,
ale predobrazy sú už minimálne v starom Grécku (Zeus vs. Tyfón), Egypte (Ra vs.
Apofis) a Babylone (Marduk vs. Tiamat). V našich textoch sa zameriavame
prevažne na chaotické sily, Popolvár bol v tomto prípade svojskou výnimkou. Ten
motív zabíjania draka tam ani nie je veľmi podstatný, skôr som chcel urobiť
skladbu trochu apelujúcu na chýbajúce národné sebavedomie u Slovákov. Nechcel
som to ale robiť gýčovým alebo prvoplánovým spôsobom, tak je to podané skôr
poetickejšie a náznakovo.
Myslím, že tu by sme si vedeli nahrávať odpoveďami na ďalší samostatný rozhovor. Mimochodom čítal si Dúmezila a jeho teóriu o trojfunkčnej ideológii v indoeurópskej spoločnosti?
Počul som zbežne o jeho
diele, ale akosi som sa k nemu doteraz nedostal, takže ti vlastne touto cestou
ďakujem za tip na čítanie. Nie je to celkom z rovnakého súdka, ale za mojich
študentských rokov sme sa u nás trocha prehrabávali vo Vladimírovi Proppovi a
jeho analýze opakujúcich sa motívov/archetypov v ruských rozprávkach, to bola
téma, ktorá ma veľmi fascinovala. V rozprávkach je ukrytá hlboká studnica
predkresťanského duchovna z nášho územia, bohatšia než písomné alebo
archeologické nálezy v tomto smere. Preto aj majú tak široký priestor v našich
textoch.
Teraz
prejdeme trošku k vášmu regiónu. Keď sa ťa opýtam na nejaké obľúbené miesto v
okolí, čo by si mi odporučil?
Ja mám obľúbené miesta
pomerne nenáročné – dunajské lužné lesy kúsok od môjho bydliska a potom
Karpaty, ktoré sú prakticky kúsok za centrom mesta. Tých zopár tradičných
bratislavských atrakcií je už dostatočne otrepaných, takže z opomenutých
zaujímavostí by som spomenul snáď len katakomby pod Dómom Sv. Martina, zo
širšieho okolia trebárs Červený Kameň, Biely Kameň, Pajštún, jaskyňu Driny. Pre
najcharakteristickejší zážitok z malokarpatského regiónu ale treba určiť skúsiť
Malokarpatskú vínnu cestu.
Nad tou cestou sme už niekedy uvažovali. Vieš mi odporučiť aj nejaký dobrý vínny kúsok ako nepičovi vína? Ja osobne viac holdujem pivu...
Osobne mám žalúdok
lepšie stavaný na pivo, takže som sa pre istotu opýtal Temnohora sťaby
odborníka. Najprv poznamenal, že najlepšie víno je červené a biele… Neskôr po
menšom naliehaní upresnil na: „dobré vína sú od: Repa, Skovajsa, Mrva &
Stanko, Hacaj“. Viac sa mi od neho zistiť nepodarilo.
Národné
povedomie, lokálpatriotizmus, mytológia, folklór a nárečia to sú všetko
témy ktoré sa istým spôsobom pretínajú. Čo si myslíš o súčasnej situácii,
kedy sa mnoho ľudí pohybuje na tenkom ľade buď prihlúpleho šovinizmu, ale aj
honu na čarodejnice a kope sa do všetkého tradičného?
Je to syndróm doby, v našej tvorbe sa svojím spôsobom staviame proti obom
tebou načrtnutým trendom. Nijak sa nehanbíme za svoj pôvod, ale ani sa
nesnažíme slovenskú kultúru prezentovať v nejakom nereálnom, zidealizovanom
svetle. S plnou hrdosťou sa v textovom koncepte odvolávame k dobe slovenského
romantizmu z 19. storočia, zároveň však ukazujeme aj temné stránky –
alkoholizmus, biedu, násilie. Myslím, že by sa Slováci mali naučiť akceptovať
svoju podstatu v plnej šírke a nemať zo seba komplexy. Sme akí sme, iné národy
tiež zďaleka nie sú dokonalé a vedia s tým žiť. Už to, že sme tu na tomto území
za tie dlhé roky dokázali prežiť v často neľahkých podmienkach a nikam sme
nevymizli je úctyhodné.
Myslím, že pomaly sa blížime na
koniec rozhovoru. Ďakujem ti za tvoj čas a odpovede, posledné slová sú
vaše.
Vďaka aj tebe! Nemám žiadny špeciálny odkaz, snáď len pozdravujem tých
miestnych, ktorí pochopili o čom naša tvorba je. Sme kapela, ktorú napriek
slovenským textom paradoxne viac ľudí počúva vonku, než doma, ale o to viac si
osobne vážim tých pár svojských jedincov, ktorým sme tu doma sadli do vkusu.
Vidíme sa o pár dní v Bystrici!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára