pondelok 11. decembra 2017

Hellhammer Festival – Winter Edition 2017 (Bratislava)



Netradičný pondelňajší  večer sľuboval okrem nudného televízneho programu zaujímavú akciu v UG centre Bratislavy, v podniku Randal. Kto pozná tento podnik, vie, že kapacitne je to na hrane. Buď sa človek tlačí ako v preplnenom autobuse, čo bol príklad jesenného koncertu Mayhem, alebo to vyzerá ako v privátnom porno kine. Bohužiaľ, v prípade tohto koncertu sa žiadne zázraky nekonali. Pričom zostava vyzerala veľmi sľubne a bratislavskú zástavku zastrešoval celkom úspešný promoter Loud Farm Booking. 

Do klubu som prišiel niečo pred 19 h, teda včas, aby som stihol úvodnú kapelu Aeon Winds. Na domácej scéne zbehlé meno, ktoré už desať rokov vedie Svarthen, známy aj z iných projektov ako Concubia Nocte, Karpathia či Krajiny Hmly. Skupina začala hrať s jemným meškaním, no nič katastrofálne. Od posledného vystúpenia ubehli dva roky a zostava prešla personálnym zemetrasením, ktoré preriedili kapelu ako po chrípkovej epidémii. Zmizla klávesáčka, druhý gitarista a vymenený bol aj basák. Kapela sa teda dnes večer predstavila v trojici s pokusom o samplované klávesy, ktoré kvôli technickým problémom nakoniec nehrali. Čas však ubiehal, a tak to kapela rozbalila asi na pol hodinový set. Atmosférický black metal s rýchlymi tempami a mnohými technickými zvratmi, tak by som popísal to, čo nám Svarthen a spol ponúkli dnes večer. Prešlo sa v rýchlosti celou tvorbou a zazneli aj dve nové skladby s ohlasovaného druhého albumu. Ako veľké plus vidím bicie, ktoré bubeník naozaj nešetril a ako jediný za večer naplno prevetral celú sadu. Nový materiál z pripravovaného albumu tiež príjemne potešil. Mínusov by sa našlo niekoľko. Klávesy a druhá gitara, ktoré absentovali, ochudobňovali celý set o špecifickú atmosféru, ktorá charakterizuje nahrávky Aeon Winds. Kapela však splnila úlohu domáceho predskokana a prilákala k pódiu tých niekoľko desiatok návštevníkov Hellhammer Festivalu.

Ako druhý nastúpili anglický Lychgate. Svetlo sa sltmilo a na pódiu sa objavili v háboch zamaskovaní hudobníci.  Mystickosť a okultnosť sa dala krájať každým centimetrom. Ponuro ladený black metal v stredných až pomalých tempách s jemným doomovým nádychom pomaly znel z aparátov. Miestami zazneli celkom dobre nacvičené zborové spevy, avangardnosť a hudobná disharmónia. Úprimne, mňa to občas nudilo a atmosféra, ktorá z toho mala ísť, ma bohužiaľ dáko minula. Hudobne však Lychgate zvládli svoj set na jednotku. 

Po skončení setu Lychgate, asi po 20 minútach príprav prišli na radu Welicoruss. Vopred upozorňujem fanúšikov  tohto žánru, či tejto skupiny, aby preskočili ďalej. Otvorene poviem, že nie som až takým veľkým fanúšikom pagan metalu, nech sa už tvári neviem ako symfonicky. Každopádne som chcel dať šancu aj tejto skupine, nech sa jej prezentácia tvárila už niekoľko mesiacov pred koncertom celkom dosť gýčovo. Po hudobnej stránke nie je veľmi čo riešiť. Klasický pagan metal východoeurópskeho typu natrieskaný klávesmi na prasknutie. A tých klávesov tam bolo až tak veľa, že sa človek miestami cítil ako na púťovej atrakcií. Spevák vyzbrojený kožušinami, na tvárach warpainty a 50x za večer „Fenkiju Bratislava“ nesúce sa Randalom! Nebolo by na tom nič zlé, až nato, že Welicoruss sú Rusi momentálne žijúci v Čechách a tá jediná veta, čo znela za večer nespočetne veľakrát, mohla znieť kľudne v rodnej reči. Snáď by sme to aj my západní Slovania pochopili a vyzeralo by to rozhodne sympaticky. Určite však nechcem len haniť. Vyzdvihol by som sympatický výkon bubeníka, ktorý oživil celý set Welicoruss občasnými blast beatmi.  Kapela ako jediná za večer rozhýbala publikum a v prvej línií sa na malú chvíľku vytvorila ľudská reťaz natešených metalistov hýbucich sa v rytme pagan metalu. Aká krása! Miestami som cestoval v čase a zaspomínal na doby, kedy pagan black metal a neskôr jeho jemnejšia vetva pagan metal valcovali Európu. Tie časy sú však dávno preč a Welicoruss nato asi trochu zabudli. Nevadí, rozhodne si kapela za ten večer získala určite niekoľko nových fanúšikov a potešila svojim setom tých starých. Ja som, bohužiaľ, v ten večer nepatril ani do jedného fanklubu.

Poslednou skupinou dnešného večera bol headliner Harakirifor the Sky. Priestory pred pódiom sa naplnili a rakúska post-black metalová úderka rozbalila svoj set naplno. Diskografiu tejto skupiny nepoznám až tak detailne, no jednoznačne vrchol tohto večera prišiel s ich tvorbou. Pútavé zasnené melódie oboch gitár, perfektne zladené s bicím doprovodom, podfarboval chrapľavý hrdelný spev. Na môj vkus až moc hrdelný, to je však čisto subjektívna vec. Tomuto vystúpeniu naozaj nemám čo vytknúť. Zvuk bol veľmi dobrý a výkon samotných hráčov ešte lepší. Skladby mali energiu, živelnosť, a zároveň melancholické pasáže, ktoré vytvárali tú správne nabitú atmosféru celého vystúpenia. Asi v polovičke setu som bol nútený odísť kvôli prízraku blížiaceho sa nasledujúceho dňa a vyššej dávky alkoholických nápojov, ktoré som dobrovoľne požíval počas vystúpenia Welicoruss.

Každopádne pondelňajší večer hodnotím veľmi dobre. Tých cca 70, možno až 100, platiacich divákov, ktorí prišli podporiť Hellhammer Festival, rozhodne neodišlo sklamaných. Či už potešil výkon domácich Aeon Winds a Lychgate, rozhýbal Welicoruss alebo očakávaniami naplnil Harakiri for the Sky, jednoznačne príjemne vyplnil začiatok týždňa.

Napísal: Blutkrieg

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára