Meno dnes recenzovanej
kapely mi donedávna nič nehovorilo. A predsa tento takmer sólový projekt
hudobníka vystupujúceho pod pseudonymom Myrd'raal z Kyjeva funguje od roku 2007
a za ten čas vydal už päť radových albumov. Väčšina z nich nesie
názvy v nemčine, rovnako ako posledný a dnes recenzovaný Der
unsterbliche Geist, ktorý koncom minulého roka vydalo nemecké vydavateľstvo
Purity Through Fire. Obal albumu je v čierno-biely farbách na prednej
strane s heraldickým motívom, kde sa v erbe nachádza vlkodlak, ktorý
si nesie cez plece morgenstern. Vnútri bookletu sa nachádzajú okrem textov
fotky zasneženej zimnej prírody.
Spomínaný Myrd'raal na
albume pôsobí ako vokalista, klávesák, autor hudby a textov, ostatné
inštrumenty obstarávajú viacerí hostia. Vo všetkých prípadoch sa evidentne
jedná o kompetentných hudobníkov, takže sa nemusíte báť obvyklého výsledku
nejedného one-man projektu, t.j. zle zahratej hudby na podklade nie celkom
pasujúceho automatu.
Štýlovo sa kapela dá zaradiť
do depresívnejšie ladeného atmosférického black metalu so vsuvkami ambientu. Hudba
sa najčastejšie pohybuje v stredných tempách, ale miestami sa slušne
zrýchli. Najvýraznejším melodickým elementom je tremolo hraná lead gitara. Vzdialene
by mohli Bergrizen prirovnať k švédskym Lustre, ale pôsobí ukrajinská
kapela pôsobí predsa len dosť agresívnejšie a hudba je v porovnaní s
Lustre viac postavená na gitarách. Klávesy a klavír vystupujú hlavne
v rôznych intermezzách a intrách, v black metalových skladbách sú
využité skôr občasne a zaobstáravajú podmaz gitarám. Na druhé zamyslenie možno
nie je úplne od veci prirovnanie k našim zoskupeniam ako Igric alebo
Perterricrepus. Aj preto, že kapela do svojho hudobného poňatia mieša aj
agresívnejšie alebo paganom nasiaknuté pasáže ako napríklad v piatej
skladbe Entsagen.
Vokály sú kombináciou
obvyklého chrapľavého black metalového spevu a hysterického jačáku. Názvy
skladieb sú podobne ako titul albumu v nemčine, texty sú však v rodnom
jazyku kapely a pri nich sa v booklete nachádzajú preklady
v angličtine. Hotové babylonské zmätenie jazykov! Inštrumentálne kvality
hudobníckeho osadenstva som vyzdvihol už vyššie, za zmienku stojí počuteľná
basa, ktorá pridáva aj čosi naviac k základnému rytmickému podkladu.
Celkovo je zvuk dobre vyvážený a počúvateľný.
Hoci som vyššie
spomínal skôr pozitíva, celkovo z albumu nie som až taký nadšený. Možno je
to aj tým, že nie som najväčší fanúšik tohto depresívne-atmosférického, lebo
odozvy, ktoré som našiel na internete boli určite viac entuziastické ako moje
dojmy z „Nesmrteľného ducha“. Hudbu by som označil ako slušný, no nie
príliš prekvapivý štandard bez nejakých zvláštnych momentov. Jednotlivé riffy
neboli vždy výrazné a podobne na mňa pôsobila kompozíicia albumu, kde snahy
zmeniť charakter skladieb alebo ich oživiť odlišnými nápadmi, pôsobili občas
skôr rozhárane ako dobre. Na druhej musím podotknúť, že sa moje hodnotenie
albumu opakovanými vypočutiami zlepšovalo a našiel som si k nemu
cestu. Stále však najnovší počin kapely Bergrizen považujem „len“ za slušný
nadpriemer, ktorý nespôsobí v undergrounde žiadne zemetrasenie.
Hodnotenie 6/10, nadpriemer
Napísal: N.KH
English overview
I must confess
that before receiving CD for review I have never heard of Bergrizen from
Ukraine despite the fact that they managed to release seven albums since 2007.
Bergrizen play atmospheric black metal with depressive undertones with slight
mix of ambient. Style resembles Lustre a bit, yet Ukrainians make more
agressive and more guitar-based music (other possible comparisons are bands
like Igric or Perterricrepus). Keyboards and piano are given rather
a secondary role as they are used mostly for intros and intermezzos while
in black metal passages they are used infrequently as a support for guitar
melodies. Overally I would describe this release as solid and well
listenable but not especially groundbreaking. 6/10
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára