nedeľa 29. apríla 2018

Selvans - Lupercalia (2015)



Takmer neznáme meno sa vynorilo z útrob pohanského black metalového undergroundu pod názvom SELVANS. Prvý krát som zaregistroval túto kapelu na kompilácii „22 Years Among The Sheep“, čo bol tribute album ku legendárnej ukrajinskej kapele Nokturnal Mortum. Selvans urobili cover na titulnú skladbu albumu Goat Horns. Popravde nebyť coveru asi by som si ich ani nevšimol, a taktiež keby sa nejednalo o môj najoblúbenejší album Ukrajincov. Tak som si teda chcel vypočuť Goat Horns skladbu v podaní Talianov Selvans. Musím povedať, že si s ňou poradili bravúrne čo ma zaujalo a chcel som sa pozrieť na kapelu trošku bližšie.

Selvans vznikli v roku 2014, takže sa ide o mladú kapelu a ja mám pred sebou ich debutový album z roku 2015 pod názvom "Lupercalia", ktorý vyšiel pod dobre známym talianskym labelom Avantgarde music. Názov albumu referuje ku antickej histórii Ríma, kde Luprecalia označoval výročný sviatok očisty a plodnosti. A to, že boli títo Taliani plodní nám ukazuje aj vyše hodina nahratého materiálu. Poďme sa teraz pozrieť na hudobnú stránku a očakávania, ktoré vyvstali pri počúvaní coveru od Nokturnal Mortum.

Album začína inštrumentálnou a akustickou skladbou, ktorá začína klávesami a ľudovými nástrojmi, ktoré navodzujú atmosféru a postupne vygraduje za pomoci bicích a gitár pričom sa plynulo preleje do úvodnej piesne „Versipellis“. Nechcem sa neustále vracať ku Nokturnal Mortum, ktorých diskografia je poriadne pestrá a aj rozmanitá, ale výber skladby a albumu Goat Horns už mohol čosi povedať o tom ako môže vyzerať hudba SELVANS. V tomto prípade som sa nemýlil, pretože klávesové prvky skutočne dominujú tak, ako na albume Goat Horns. Vynikajúco zvládnutá atmosféra a záprah obidvoch gitár poháňajú symfonický pagan/black/folk metal plynulo vpred bez akejsi nutnej vaty na vyplnenie hracieho času. Hneď pri úvodnej skladbe, ktorá neznie vôbec jednotvárne a absolútne vybočuje z nejakých gýčových folk metalov naznačuje, že táto kapela má neskutočný potenciál. Inšpirácia ukrajinskými velikánmi je zrejmá, počujete ju nielen v inštrumentálnej podobe, ale niekedy aj vo frázovaní vokálu. Tu však treba dodať, že nejde o žiadny klon či snahu o totálnu kopírku.


Umne zakomponované folkové nástroje, ktoré nerobia z hudby Selvans dedinskú zábavu miestami by som najlepšie prirovnal asi znova k ukrajinskej scéne – Kroda, Zgard. Aj pri dlhých minutážach skladieb sa človek nenudí. Napríklad druhú pieseň „O Clitumne!“ predeľuje vynikajúca akustická, asi minútová pasáž. Taliani dĺžku svojich skladieb nenaťahujú zbytočne, riffy v kombinácii s klávesami v dlhších pasáža vytvárajú akúsi „osudovosť a epickosť“, čo má skutočne grády. Okrem atmosféry a epickosti si v predposlednej skladbe "Scurtchin" užijeme aj klasickú pagan "umca-umca" klepačku, no vo väčšine prípadov to bubeník sype v rýchlom tempe. Jediné mínus albumu, ak sa to teda dá za to považovať, je chýbajúca „hitovka“, ktorou by ste jasne upozornili ľudí: „Tak toto si pusti!“. V dnešnej zrýchlenej konzumnej dobe je pre niektorých hodina počúvania súvislej a plynúcej epickosti dosť náročná vec.



Ja však hovorím „Konečne!" Som ozaj rád, že na pagan/black/folk metal úplne nezakapal a človek občas nájde aj takéto skvosty. Za hodinu aj desať minút trvania celého albumu Lupercalia som sa ani chvíľu nenudil. Hovorím vám... o tejto kapele ešte budete počuť. Najbližšie si ju môžete pozrieť počas ich turné v Banskej Bystrici15. mája.

Hodnotenie: Veľmi dobré 8/10

Napísal: S.

English overview
First time I heared about Selvans was their cover on legendary Nokturnal Mortum album Goat Horns, with self titled song. Cover was done really great so I decided to check this band better. Their debut album "Lupercalia" was released by well known italian label Avantgarde music. Selvans music is really inspired by ukrainan masters Nokturnal Mortum, but it is not copy-paste case. Atmospheric guitar riffs are composed well done and combination with folk instruments is on same level. Although very long duration of songs I didnt get bored and more then one hour I enjoyed music. I think here we have band which will grow up sooner or later into big name. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára