Pohansky lazený
folk je pro mne žánr, jenž stále nedisponuje takovým množstvím
kapel, respektive takovým množstvím dobrých kapel, jaké bych si
přál. Proto mne objevení nové případně vydání nového alba
už zavedeného seskupení vždy potěší. Obzvláště pak, když
se jedná o kapelu domácí. Abych ale byl upřímný, u Nemuer to
ten případ nebyl. O jejich existenci jsem sice věděl ještě před
vydáním poslední a dnes recenzované desky Gardens of Babylon,
ale ta mě nechávala naprosto chladným, stejně jako první ukázky
z ní. U jejího úplného odignorování bych
nejspíš i zůstal, ale tíha okolností (rozuměj - obdržení CD
na recenzi) mne donutila změnit postoj. A musím říci, že za
tento donucovací prostředek jsem v tomto případě rád, jinak by
mi uniklo něco, co bych nesoustředěným poslechem několika málo
útržků nikdy nemohl docenit.
Ještě
před tím, než se dostanu k samotné hudbě mi ovšem dovolte
povědět něco k minulosti tohoto dvoučlenného projektu. Nedělám
to často, protože u většiny kapel je to nuda, nuda, šeď, šeď,
ale tady je to jednoduše na místě. Ambice Nemueru pod taktovkou
Michala Krčy, totiž nejsou vůbec malé. A teď nemluvím o tom, že
celá poslední deska je nazpívána v dávno mrtvém akkadském
jazyce, tedy předchůdci
aramejštiny objevujícím se někdy před
čtyřmi až pěti tisíci lety na území starověké Mezopotámie.
Jak se mi podařilo dohledat, Krča připravuje knihu Druids
of the Nile a rozhodl se ke každé
kapitole (celkem jich má být myslím osm) stvořit album. Na
bandcampu kapely pak můžete zjistit, ke které kapitole patří
které album. Z Nemueru se tak stejně jako v případě mnou minule
recenzovaného Jednoho kmene stává uskupení, jenž vychází z
konceptu přesahujícího samotnou hudbu, což je v mém případě
plus. Aby toho ale nebylo málo, minulé Labyrinth of Druids navíc
slouží jako soundtrack ke Krčovu old-school MMORPG s
Lovecraftovskými prvky
stejného názvu, které stvořil zcela sám. Je mi líto jen toho,
že hra se zatím nedá nikde sehnat, protože i když nejsem zrovna
velkým fanouškem MMORPG, tohle konkrétní bych si rád zahrál.
Tak jako tak má Krča veškerou mou úctu
za to, co všechno je vlastními silami schopen vytvořit. Už jsem
ale zdržoval dostatečně dlouho, takže se přesuňme ke skutečnému
bodu našeho zájmu, hudbě na aktuální desce.
Jak
jsem psal už na začátku, Nemuer mne původně nijak neoslovil a to
platilo i po několika prvních posleších The Gardens of Babylon.
Nevím, jestli to bylo babylonskou tématikou, která mi není nijak
zvlášť blízká nebo něčím úplně jiným, každopádně cesta
pro mne byla ze začátku trnitá a já se do dalších poslechů
musel nutit. Teď jsem ale rád, že jsem tak učinil.
Hned
od začátku lze oproti Labyrinth of Druids slyšet dvě zásadní
změny - tou první jsou nahrávací možnosti na mnohem vyšší
úrovni, díky čemu jsou Gardens of Babylon oproti svému
předchůdci zvukově někde úplně jinde, druhou pak naprostá absence na
minulé desce hojně využívaných kláves (jejichž využití na
LoD vzhledem k jejímu účelu rozumím, ale nijak je nepostrádám).
Myslím, že mohu také říci, že Michal Krča a Katarína Pomorská
za ty tři roky hudebně vyspěli - Gardens of Babylon jsou
komplexní a ucelené album a jeho
kompozice mají nahuštěnější nápady a celkově působí hutněji
než dříve. Přesto je jejich přístup
spíše minimalističtější. Vě většině případů je využívána
pouze kytara, bubny, brumle a samozřejmě zpěv, často beze slov,
jen tu a tam se objeví nějaký další nástroj. Také rozvoj
skladeb je spíše pozvolný, a tak nutně vyžaduje trpělivějšího
posluchače, ačkoli ne tak trpělivého jako v případě debutového
Irenthoth's Dream, kde některé kompozice překračovali i
desetiminutovou délku. S tím se v tomto případě nesetkáte,
nejdelší zářez, poslední Lost in the Desert of Wrath and Sorrow,
má slabě pod devět minut. Na druhou stranu nejkratší skladba,
Revealed Face of Chaos, nemá ani minutu. A jelikož dostává svému
názvu a zní jako kombinace Slayer a Let čmeláka od
Rimskij-Korsakova, působí velmi občerstvujícím dojmem.
S
výjimkou této skladby je však Gardens of Babylon velice
zadumaným albem, které díky velkému množství reverbu a echa a
hlavně netypickým melodiím a harmoniím nechává
posluchači prostor, aby se myšlenkami zatoulal do vzdálených
světů na pomezí reality a fantazie, jež Nemuer vytváří. Stalo
se mi tak, že jsem dal cdéčko do přehrávače a najednou se
probral do přítomnosti při posledních tónech Lost in the Desert
of Wrath and Sorrow, aniž bych si vybavoval uplynulých 40 minut.
Síla Gardens of Babylon ovšem nevyprchá ani při naprosto
soustředěném poslechu. Když už něco, tak se umocní a jeho
ponurost, protože primárně melancholické a temnější nálady
opravdu vzbuzuje, vystoupí na povrch ještě o něco více.
I
přes časté ambientní tendence si rovněž nelze stěžovat na
nedostatek zapamatovatelných momentů. Nejhojnější měrou jimi
pak oplývá videoklipová Descent to the Realm of the Dead
(videoklip, který je výše, mimochodem považuji za poměrně
zdařilý). Celkově bych řekl, že druhá polovina alba je přeci
jen výraznější a podařenější. Abych ale jen nechválil, měl
bych i nějaké výtky, ačkoli v podstatě nesouvisí se samotnou
hudbou. Tou první je obal alba, jenž na můj vkus hýří až
příliš výraznými barvami a působí na mě trochu kýčově.
Navíc mi ani příliš nepasuje k tomu, jak na mě působí hudba.
Další kritika už ani není na vrub alba, ale k Nemueru jako
takovému. Přijde mi škoda, že ačkoli se jedná o české
uskupení, člověk to z jeho prezentace
skoro nemůže poznat. Chápu, že se česko-slovenská dvojice snaží
být mezinárodní a že takový bandcamp mají kompletně v
angličtině, ale je mi líto stejného pojetí i v případě
webových stránek a facebookového profilu.
Výše
vyřčená kritika mi však celkový zážitek narušuje jen
minimálně nebo vůbec ne a já tak můžu říci, že i přes moje
počáteční boje se z Gardens of Babylon vyklubalo album, které
na pagan folkové scéně (a nejen té české) má své místo, což
dokazují také jejich blížící se koncerty společně s Cuelebre
a Nytt Land, a Nemuer se za něj rozhodně nemusí stydět.
Hodnocení:
Velmi dobré 7.5/10
Napsal:
Mythago
English overview:
Nemuer is pagan folk czech-slovak duo, whose
last album Gardens of Babylon takes you on mystical and dark
journey through your mind to past which is long gone and to lands of
dead. Atypical melodies, atmospherical
minimalism and lyrics in Akkadian language of ancient Mesopotamia -
that's the face of Nemuer. I'm satisfied with a final result but
still, something seems to be missing here for me. However, Nemuer
was able to deliver unique piece of music which will find it's place
in current pagan folk scene.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára