Píše
šiesty rok nového milénia a v poľskej black metalovej scéne sa
objavujú prvé dva EP albumy od kapely Mgla. V tom čase je pravdepodobne ešte
málo duší čo zakopne o túto bandu, no v európskom black metalovom
undergrounde patrí Poľsko od deväťdesiatych rokov medzi špičku. V tom roku
sa vezie na svojej vlne Behemoth, to ešte však nik netuší do akých výšok
vystrelí hmla od našich severných susedov. EP albumy Presence a Mdlosci vychádzajú
v tom istom roku s odstupom deviatich mesiacov a počuť na nich
značný rozdiel v produkcii a zvuku nahrávky. Priznám sa, že v tom
čase som Mglu nezachytil ani ja a tieto nahrávky človek začal počúvať
retrospektívne po tom ako si väčšina z nás pustila o dva roky neskôr album
Groza.
Prelomovou
nahrávkou je jednoznačne hneď prvý full album Groza, no práve jeho predchodca
EP Mdlosci je pravdepodobne to čo vyformovalo zvukovú podobu neskorších
nahrávok. Zvuk síce ostal surový a reálny predovšetkým u bicích ako
to bolo na EP Presence, tie však už na Mdlosci nahrával Darkside. Na Presence
je ešte za bicími ešte Daren a rozdiel v bubeníkovi je mierne
badateľný. Kým Daren na všetkých troch skladbách Presnece I-III ide prevažne
pomalé až stredné tempo na Mdlosci už Darkside sype poriadne blastbeaty a činela
ide vyskočiť zo stojanu – to predovšetkým v druhej skladbe Mdlosci II. Ako
som už spomenul rozdiel je markantný vo zvuku pretože na Presence sa nahrávka
drží v zašumenejšom a zvuk a ostrejšom zvuku, na ktorý sme boli
zvyknutí skôr zo starších albumov Darkthrone alebo Nargaroth, z Poľskej scény
bol na tom veľmi podobne Szron. S dvoma skladbami EP Mdlosci prichádza
zmena zvuku, ktorý je hutnejší a viac zvukového priestoru sa dostáva
basovým linkám. Rytmické a melodické gitary, ktoré sa spájajú do jedného
atmosferického celku sú predohrou toho čo bude charakterizovať túto kapelu aj
na ďalších albumoch. Lead gitara má neustále vedúcu linku s vyhrávkou,
ktorá sa cyklicky opakuje za podmazu druhej gitary a basy ( basgitara dostáva
zvukovo a technicky ešte lepšiu podobu na Groze). Z tohto obdobia
rozpoznávame gitarové umenie Mikolaja aj v ďalšej kapele, kde sa podieľal
na gitarových linkách Kriegsmaschine. Hudobne rovnako tajomné, obskúrne a priťahujúce
podivné indivíduá.
Hmla
sa svojím v podstate jednoduchým gitarovým prístupom a vynikajúcimi bicími
začala pomaly vynárať z undergroundu a štúdiového projektu sa pomaly
stáva zásadná formácia súčasnej black metalovej vlny. Mgla hrá momentálne
pomerne často a asi jediné miesto kde by Hmlu nechceli je Očová, pretože tam
keď ide hmla hore kopcom, začnú po nej ľudia hádzať kamene.
Napísal: S.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára