Pobaltská Litva je v našich končinách kultúrne neznámym pojmom a ľudia o tejto krajine majú minimálne povedomie, teda pokiaľ si ju
nepomýlia s Lotyšskom a trafia ju na mape. Metalová hudba je na
Pobaltí obľúbená a objavovať kultúru, históriu a hudobné skupiny tohto kraja patrí medzi moje
koníčky. Dnes to teda bude metalová, konkrétnejšie melodic pagan metalová záležitosť,
ktorá sa mi ndávno dostala do rúk. Ide o mladú zostavu z Vilniusu
s názvom Juodvarnis, čo v preklade znamená „čierny havran“. V rukách držím ich v poradí druhý album Mirusio Žmogaus Kelione, ktorý si
vydali sami. Hneď na úvod sa zastavím pri tomto fakte, pretože ich debutový
album Šauksmai iš Praeities (2014) vydal celkom dobre známy ruský label DerSchwarze Tod. Debutový album mám vcelku napočúvaný a hodnotil by som ho nadpriemerne,
niečo na štýl modernejšieho Obtestu.
Mirusio
Žmogaus Kelione teda prichádza o dva roky neskôr vo vlastnom náklade so
šiestimi skladbami a takmer trištvrte hodiny hrania. Ak by sme na začiatok
chceli charakterizovať štýl, ktorý mladí Litovci hrajú, budeme sa pohybovať
niekde medzi melodickým pagan metalom a modernejšími metalovými prvkami. Cover
art a booklet sú vkusne štylizované kresbami, ktoré majú symbolicky spájať
texty s výtvarným spracovaním. Na každej stránke je text piesne aj
s jeho anglickým prekladom. V tomto bode musím poznamenať ešte fakt,
že textová náplň, ktorá bola na debutovom albume prestúpená mytologickou
a historickou tematikou, no na druhom albume ju vytlačila viacmenej filozoficko-sentimentálne
vyjadrenie autora.
Hudobne
je album ako som už vyššie spomenul viac melodickým metalom, ktorý by som si
netrúfal hodiť do nejakej konkrétnej škatuľky. Striedajú sa tu pomalé pasáže
s vysokým tempom a miernym pagan metalovým feelingom. Jedným z najviac
dominujúcich prvkov je vokál a gitarové melódie. Um skladať zaujímavé
gitarové linky je evidentný a cítiť v ňom inšpiráciu melodického
death metalu, občas ma pri nich napadá meno Wintersun (pri prvom albume to bol
Obtest). Druhým melodickým prvkom je tiež vokál, ktorý je dominantou albumu
a celej kapely, jeho farba však nemusí sedieť všetkým poslucháčom a pri
niektorých pasážach cítiť, že ide na doraz. Tu prichádza otázka či práve tento
prvok nebude kameňom úrazu na live vystúpeniach.
Hudobne
je album konzistetný a nenachádzajú sa na ňom skladby, ktoré by sa
rozchádzali s celkovou koncepciou. Niektoré piesne začínajú pomalým
úvodom a neskôr sa pretransformujú do rýchlejšej podoby. Celé by sme si to
mohli predstaviť na najlepšej skladbe albumu Ieškojimas – pomalý gitarový úvod bez vokálu, nasleduje nástup v podobe
klepačiek bicích a tremolo gitár, jedna hrá melódiu a druhá podmaz.
Ak by
som mal Juodvarnis prirovnávať ku nejakej kapele asi by som sa radšej zdržal
týchto písmen, pretože ich hudba má v sebe skutočne niečo špecificky
zaujímavé a prispieva k tomu aj ich rodná reč – litovčina.
Suma
sumarum budem konštatovať, že album Mirusio Žmogaus Kelione, je hudobným
nadpriemerom, ktorému však k lepšiemu hodnoteniu ešte čosi chýba. Chcelo
by to nejaké momenty, pri ktorých si poviete, že to stojí za to a chcete po
albume siahnuť znova. Po hudobnej stránke je to kvalitná nahrávka a je vidno,
že mladíci hrať vedia. Trochu sa však čudujem faktu, že ak ich prvý album vydal
celkom solídne rozbehnutý label v pagan vodách, tak druhý si vydali už
sami. Čo je dôvodom tohto rozhodnutia môžeme len hádať. Ak by som mal porovnať obidva albumy Juodvarnis tak prvý mal jednoznačne silnejší pohanský nádych, pričom druhý sa uberá vodami modernejšieho metalu a melodických gitár. Album odporúčam predovšetkým
fanúšikom melodickejších záležitostí.
Hodnotenie:
Nadpriemer
Napísal:
S.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára