Dnes se podíváme
trochu hlouběji do minulosti, a to konkrétně na desku Devátá
vlna od Jablkoně z roku 1988, kterou bych se nebál označit za
kultovní. Ne snad, že by měla tolik posluchačů, ale označení
kult by se téhle desce dalo přiřknout i s
nulovým publikem - hudba tohohle česko-německého tria si o to
prostě říká.
Rád
bych vám o Jablkoni pověděl víc, protože na rozdíl od většiny
seskupení by pozadí kapely, jejího vzniku a fungování, mohlo být
skutečně zajímavé. Ale neřeknu, protože vlastně nic moc nevím.
Ano, mám k dispozici internet, jenže Devátá vlna si prostě říká
o to, abych předstíral, že taková věc je zatím pořád
vzdálenou a nepředstavitelnou budoucností - doplňuje to totiž
atmosféru uzavřeného, unikátního světa, kterou tohle album
dýchá. A já tohle nabádání poslechnu. Ostatně vy ten internet
máte k dispozici též a zadat do vyhledávače těch sedm písmen
není zas tak náročný úkol. Ale teď už k věci.
Myslím,
že Jablkoň svou hudbu naprosto dostačujícím způsobem zvládli
popsat už sami na zadní straně obalu a každá recenze může
maximálně potvrdit pravdivost a trefnost přednesených tvrzení.
Nejvýstižnější je hlavně první věta: „Jablkoň je setkání
Georga Friedricha Händela s pračlověkem.“ V tomto unikátním
experimentu sice převládá jakási primitivní agrese (či
agresivní primitivnost) druhého, ale v dílčích momentech si
cestu na světlo světa probíjejí i prvky klasické hudby, ať už
se jedná o housle v titulní Deváté vlně nebo kontrabas
objevující se rovněž v ní a také
v Smutečním tanci. Právě Smuteční tanec je hlavně ve své
první polovině holdem kytarovým skladbám starých klasiků. Jinak
se však projevuje primárně onen pračlověk. Ať
už se jedná o „shluk bicích nástrojů a perkusí, jejichž
pouhé vyjmenování se čte jako surrealistická báseň“, které
velmi často dostávají hlavní slovo vyluzujíce prapodivné
parytmy, někdy i pamelodie, nebo téměř úplná absence klasických
textů nahrazená sotva představitelnými hlasovými kreacemi, „jako
by (autoři) nevěřili v dorozumívací možnosti staletími
omletých slov“ a místo nich „házejí po posluchačích všech
národností zvukovými šišatinami jako klauni nafukovacími
balóny.“
V
případě natolik silně experimentálních těles jako je Jablkoň
by se někdy mohlo zdát, že se k takovému experimentálnímu
výrazivu přiklánějí z
pouhé neschopnosti tvorby klasicky strukturovaných skladeb. A při
některých hůře stravitelných částech by si to snad člověk
mohl pomyslet i zde. Ale v již zmíněném Smutečním tanci, nebo v
Lovu na labutě a Chmurách je vidět, že tohle není ten případ a
že Jablkoň se ke svému projevu přiklání jen proto, že klasické
struktury jsou jim příliš těsné a nedostačující. Každá
píseň je navíc natolik osobitá a rozlišitelná, že to jen
dokazuje to, že je jediným možným výsledkem inspirace z níž
trojice Němec/Bellman/Podobský čerpá a ne nějakým násilným
hókus pokusem. Jen by mě opravdu zajímalo, jaká inspirace to
byla, protože kdyby se z jejího zřídla napájelo více umělců...
vlastně, takovýhle ojedinělý případ je lepší, obzvlášť
když pochází z Česka. Nerad bych zažil zevšednění takovéto
hudby. Což tak jako tak není příliš pravděpodobné.
Devátá
vlna je albem pohybujícím se mimo čas a prostor a tudíž nemůže
zestárnout, což dokazuje svou vyjímečností i po třiceti letech
existence, a to nejen v měřítku tuzemském, ale i celosvětovém.
Pokud jste znuděni běžnou produkcí dnešní doby, a tím
mám na mysli i tou podzemnější,
nemůžete si vybrat lépe. Jediný problém
můžete mít s jeho sehnáním.
Hodnocení: nehodnoceno
Napsal: Mythago
English:
Uniqueness and surrealism - that's the words that can bestly describe music of czech/german trio which goes by the name of Jablkoň. They mostly experimental songs are wisely mixed with elements from classical music and offers the experience you will find nowhere else and therefore are literally immortal. Even after thirty years their music isn't old - it's even fresher (definitely fresher than most of today's music).
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára